A Microsoft Office irodai alkalmazások csomagja majdnem 30 éve van velünk, és már a kezdetektől tartalmazta az MS PowerPointot - a prezentációk készítésére tervezett eszközt. Ez kétségtelenül a legjobban ismert program ebben a tekintetben, hallgatók és különféle oktatók, a tanároktól a professzionális trénereken át a menedzserekig évek óta dolgoznak vele. Ha prezentációt kell készítened és a Microsoft PowerPoint alkalmazást szeretnéd használni hozzá, javaslatokkal látunk el, hogyan töltsd le és telepítsd, valamint hogy hogyan hozz létre alapszintű prezentációkat vele. Mivel könyvet írhatnánk minden egyes office alkalmazásról, ebben a cikkben csak a legfontosabbakat említjük meg.
A Microsoft PowerPoint egy olyan szoftver, amelyet (elsősorban) előadásokhoz használt képanyagok létrehozására és böngészésére terveztek. Ezek a vizuális anyagok lineárisan elrendezett képekből állnak, és egy egészként prezentációnak hívjuk őket, annak ellenére, hogy valójában csak az előadás anyagai (a prezentáció egy előadás, azaz egy megbeszélés, ahol bemutatjuk az előkészített anyagunkat a közönségnek). Azonban, a prezentáció megnevezés, mint a jelen szerkezet elektronikus fájljainak megnevezése olyan jól felépített, hogy nincs értelme egyéb megjelölés használatának.
MS Office PowerPoint mindenekelőtt lehetővé teszi:
A PowerPoint eszköz, természetesen, jelentősen szélesebb körű és nem csak az általános funkcionális területekre korlátozódik, hanem speciális eszközökre is oszlik. Ebben az útmutatóban bemutatjuk a fontosabbakat, a többi a haladó felhasználóknak való, de te is feltérképezheted őket, ha már otthonosan mozogsz az MS PowerPoint környezetben.
A Microsoft PowerPoint legújabb verziója a PowerPoint 2019, amellyel ebben az útmutatóban is dolgozni fogunk. A Microsoft Office 2019 irodai csomag részeként vagy egy Office 365 feliratkozás révén tehetsz rá szert. De még a PowerPoint korábbi, 2013-as vagy 2016-os verziója is elérhető. Minden alapvető funkció, amelyet az útmutatóban is bemutatunk, ugyanazon a helyen található meg bennük, csak másképp néznek ki. Az elnevezésük viszont ugyanaz.
Mivel sokan - akik érdeklődnek az MS PowerPoint használatára vonatkozó utasítások iránt - már megvásárolták és letöltötték a szoftvert, ezért nem fogjuk erre fecsérelni a szót, főleg, mivel az MS Office csomag aktiválása és telepítése viszonylag egyértelmű. Ha az Alza.hu-n veszed meg a licenszt, a termékkulcsot az Alza felhasználói fiókodon keresztül fogod megkapni. A beregisztrálást követően használatod a beváltási oldalon egy már meglévő Microsoft fiókban, vagy létrehozhatsz egy újat.
Támogatja-e a Mac a Microsoft PowerPointot?
Igen, a Microsoft Office az Apple eszközökön is elérhető. Ez magában foglalja az iPhone-okat és az iPad-eket, valamint a macOS-t futtató laptopokat és számítógépeket is. Ezek a verziók ugyanazzal a termékkulccsal aktiválhatók, mint a Windows-osok.
Alternatívaként a munkáltató vagy az iskola révén is hozzáférhetsz a Microsoft 365 csomaghoz. Ebben az esetben a webes alkalmazás is elérhető a böngészőben, valamint egy letöltési link. Megtalálhatod az Office 365 főoldalán az Office telepítése alatt és az Office 365 alkalmazásban. A telepítés ezt követően már rendkívül egyszerű - csak nyisd meg a letöltött fájlt és kövesd az egyszerűen szervezett telepítési folyamatot.
Kezdjük, természetesen, a Microsoft PowerPoint program futtatásával. A sikeres telepítés után a parancsikont megtalálhatod az asztalon, vagy megkeresheted a számítógépen. Windows 10-ben egyszerű: nyisd meg a start menüt (Windows billentyű vagy kattints az ikonra a tálca bal sarkában), kezd el begépelni, hogy powerpoint ..., majd, amikor a PowerPoint ikon megjelenik, kattints rá.
Amikor megjelenik a főoldal, az Üres Bemutatóra kattintva azonnal új prezentációt kezdhetsz. Ez egy üres, nem mentett fájlt hoz létre minimális előre beállított stílussal. Ez a legjobb választás, ha egy egyszerű vizuális prezentációt szeretnél készíteni, és mindenképp te akarod kialakítani a megjelenését. Közvetlenül az egyik előre beállított stílussal is készíthetsz bemutatót, amelyet egyébként utólag is tudsz szerkeszteni. Ha a Kezdőlapon kiválasztott stílusok között nem találod meg az igazit, az Új fül alatt többet is találhatsz.
Ezután egy üres oldalt fogsz látni egy nagy, A cím beírásához kattintson ide felirattal.Egy dia (gyakran slide vagy szlájd) minden prezentáció sarokköve. A bal oszlop használatával a PowerPoint lehetővé teszi ezen szlájdok elrendezését. Könnyedén hozzáadhatod, eltávolíthatod vagy mozgathatod őket. Diavetítéskor a diák sorrendben felülről lefelé haladnak. Új szlájd hozzáadásához kattints bárhová a bal oldali oszlopban, vagy az Új dia ikonra a Kezdőlapon. Ez a gomb el van felezve: a felső részére kattintva egy standard képet hozhatsz létre, míg az alsó részére kattintva megjelenik egy menü, ahol az elrendezést választhatod ki.
A Microsoft PowerPoint ablak tetején láthatóan domináns menüszalag foglal helyet, amelyben gyakorlatilag minden, a szoftver által rendelkezésre bocsájtott eszköz megtalálható. Legfelül találhatóak a parancsok (Kezdőlap, Beszúrás, Tervezés stb.), alattuk pedig egy ablak magukkal az eszközökkel. Ezt a szekciót hívják Menüszalagnak, amely mindig az éppen aktuális parancsnak megfelelően változik. Az eszközök az egyszerűbb navigálás érdekében további kategóriákra (Diák, Betűtípus, Bekezdés stb.) oszlanak.
Néhány eszköz el van szürkülve és nem használható - az aktiválásukhoz először kattints arra az elemre, amelyet a választott eszközzel szerkeszteni szeretnél - általában a szövegdoboz vagy a kép. Nyilvánvaló, hogy például, a szöveg átméretezéséhez először a szerkesztendő szövegre kell kattintani.
Habár nem lehet aránytalanul nagy, a szöveg mégis a prezentációk szerves részét képezi. Az MS PowerPointban úgy nevezett szövegdobozokba illeszthetjük be a szöveget. A Word szövegszerkesztők oldalaival ellentétben a PowerPoint szlájdoknál nincs előre meghatározott sortávolság, ám ez a sortávolság átkerül a szövegdobozokba, amelyen belül szerkeszthetjük a szöveget.
Változtatások visszavonása
Hiba esetén a képernyő bal felső sarkában található visszavonás (undo) nyíllal vonhatod vissza a változtatásokat. Azonban, ha a visszavonás után sem tetszik az eredmény, kattints az Ismétlés (redo) nyílra. De akár a CTRL + Z (visszavonás) és a CTRL + Y (ismétlés) billentyűkombinációkat is használhatod.
Szövegmezőt a Beszúrás fül használatával adhatunk hozzá a diához, amelynek jobb oldalán a Szövegdobozra kattintva a kurzor megváltozik. Ahová most a dián kattintunk, ott egy szövegdoboz jön létre. Ha duplán rákattintasz a Szövegdoboz ikonra, a dia közepén megjelenik maga a szövegdoboz. Ha szeretnéd máshová rakni a szövegdobozt, kattints a bal egérgombbal a belsejébe (a kurzor egy nyilakban végződő keresztté alakul) és tedd máshová a dián belül. Újraméretezés esetén ugyanez a teendő, csak kattints a szövegdoboz egyik pontjára.
Ezután a szövegszerkesztéshez egyszerűen csak kattints a szövegdobozba és kezdj el gépelni. A szöveg kiemelése után, természetesen, a Kezdőlapon a Betűtípus fül alatt testre szabhatod a stílust, a méretet és a színt. Mellette található a Bekezdés kategóriája, amellyel változtathatsz a szöveg igazításán, a sortávon, listákat szúrhatsz be és így tovább.
A képek beillesztése nem különbözik sokban a szövegdobozok beillesztésétől. Mindössze annyit kell tenned, hogy egy másik, nevezetesen a Képek gombra kattintasz a Beszúrás fül alatt. Ekkor lenyílik a menü, amelyben kiválaszthatjuk az Ez az eszköz...-t, amely után felugrik a Windows Explorer ablaka. Keresd meg és emeld ki benne a képet, amelyet be szeretnél illeszteni, majd a folytatáshoz kattints a Beszúrás gombra. Ez beilleszti a képet a szerkesztendő képbe. A mérete és elhelyezése ugyanúgy módosítható, mint a szövegdobozok esetében.
Nem csak a számítógépedről tölthetsz fel képet, hanem a beépített Bing böngészőnek köszönhetően közvetlenül az Internetről is. Csak ebben az esetben ügyelj rá, hogy ne sérts meg a szabadon hozzáférhető képekre vonatkozó szerzői jogokat. A kockázat elkerülése érdekében pipáld be a Csak Creative Common-tartalmak négyzetet. Miután a Képekre kattintottál, folytad az Online képek...-kel, ekkor megjelenik egy új ablak, írd be a keresett szót a keresőmezőbe, majd válaszd ki a megfelelő képet és fejezd be a beillesztést a Beszúrás (1) gombra kattintva.
Az animáció ijesztő lehet egy kezdő számára, de a PowerPointban található praktikus eszközkészlet lehetővé teszi, hogy egy képnél valami sokkal jobbat helyezz a képbe - a tartalom fokozatos feltárását egyetlen kép keretén belül. Szinte az összes prezentációban használhatsz animációkat: kérdést szeretnél feltenni a közönségnek, de nem szeretnéd egyidejűleg a választ is felfedni? Vagy szeretnéd a különféle alfejezeteket egymás után megnevezni? Az animációkkal megteheted ezt.
Hogyan működnek az animációk a prezentációkban?
Animációk futtatásához egy lejátszott diavetítésben csak nyomd le ugyanazt a billentyűt, amelyet alap esetben a következő diára lapozáshoz használnál. Csak ahelyett, hogy egy új dia váltaná fel a korábbit, egy animált elem jelenik meg a képen. A dia csak akkor vált a következőre, ha már az összes animáció le lett játszva.
Az animációk működésbe hozása rendkívül egyszerű. Csak kattints arra az elemre, amelyet először szeretnél betölteni, majd az Animáció fülre, kattints az Animáció hozzáadása gombra, majd a Megjelenés gombra. Ha ez kész, egy kis szám fog megjelenni a kiválasztott elem mellett, jelezve a betöltés sorrendjét, amely eltűnik, ha több elemhez adsz hozzá animációt. A betöltés sorrendjét az Animációs ablaktáblában módosíthatod, amely nem messze az Animáció hozzáadása gombtól található. Itt a lefele gomb lenyomásával és az egér lehúzásával mozgathatod az elemeket.
Egyszerre akár több elemet is betölthetsz. Ehhez kattints az animációs munkaablakban arra az elemre, amelyet az azt megelőző elemmel együtt be szeretnél tölteni, majd menj az Indítás gombra az Animáció fülön, ahol a Lejátszás mellett egyéb opciókat is találhatsz. Válaszd az Előzővel együtt opciót. Így a prezentáció eleme ugyanakkor fog megjelenni, mint az előző elem. Az elemeket akár össze is kapcsolhatod - ha a harmadik elemet hozzákapcsolód a másodikhoz, mindkettő az előző elemmel együtt fog megjelenni.
A prezentációt érdemes folyamatosan menteni, nem csak a végén. Ezzel megelőzhető a beállítások véletlenszerű elvesztése, ráadásul rengeteg időt és stresszt spórolhatsz meg egy váratlan hiba esetén. Azonban, mint minden PowePointos művelet, a munkád mentése is gyerekjáték. Menj a Fájl fülre, amely a prezentáció létrehozását lehetővé tévő környezethez hasonlító oldalra vezet.
Milyen formátumban mentsük el a prezentációt?
A prezentáció mentése során számos formátumból választhatsz, a legjobb a .pptx, a Microsoft PowerPoint alapértelmezett típusa, vagy a .odp, amely az Open Office csomaggal együtt jött létre, ám a PowerPoint is támogatja. Mindkét formátum az alapvető funkciókkal együtt menti el a prezentációkat, az animációkat is beleértve.
Majd kattints a Mentés másként gombra a bal oldali oszlopban, és válaszd az Ez a gép opciót. Ez az integrált fájlkezelőhöz vezet, ahol megtalálhatod a fájl mentési helyének elérési útját. Ha ez a kialakítás nem megfelelő a számodra, kattints az elérési útra (a fájlnév mező feletti mappa ikon mellett található szöveg), amely megnyitja a klasszikus Windows Explorert. Írd be a fájl nevét, a formátumát, majd mentsd el. Ha egyéb változtatásokat is végeztél, a mentett fájl a bal felső sarokban helyet foglaló floppy ikonra kattintva vagy a Ctrl + s billentyűkombinációval írhatod felül.
Ha végeztél és elmentetted a prezentációdat, valószínűleg meg akarod majd mutatni a közönségednek. Ehhez, természetesen, el kell indítanod azt a következő módok egyikén: a legegyszerűbb mód az F5 billentyű megnyomása, amely az elejéről indítja el a prezentációt. A PowerPoint felső részének bal oldalán található gomb ugyanezt a funkciót képviseli. További lehetőségként megnyomhatod az alsó sáv jobb oldali gombját - ez attól a diától kezdve indítja el a diavetítést, amelyen jelenleg állsz. Ezután a prezentációban az enter vagy a szóköz billentyűvel, az egérgombokkal vagy a nyilak segítségével mozoghatsz.
Használhatod a Előadói nézetet (Presenter View) is, amely a Diavetítés fülön a a Monitorok részen található. Ha egy monitort és egy képernyőt csatlakoztatsz a számítógépedhez, az egyiken csak a prezentáció tartalma fog megjelenni, egy speciális felület pedig a másikon, amelyben nem csak magát a bemutatót láthatod, hanem egy másik diát és különféle vezérlőgombokat is, és végül, de nem utolsó sorban, a jegyzeteidet. Minden egyes diához tartozik saját jegyzet, amelyet csak te fogsz látni, ha bekapcsolod az Előadói nézetet. A szerkesztésüket a felugró ablak segítségével végezheted el, amely akkor jelenik meg, ha a PowerPoint alsó sávjában a Jegyzetek gombra kattintasz.
A Microsoft Office PowerPoint egy intuitív környezet, amelyet szinte bárki képes kezelni. Az alapvető funkciók elsajátításához elegendő mindössze tíz perc, amelyet követően már a prezentációk tartalmának csiszolására összpontosíthatsz.