A gépkocsi indítása bikakábel segítségével

Catalogue

Article

Aktualizálva

Indulnál reggel munkába, szeretnél elmenni az üzletbe, vagy csak hazafelé szeretnéd venni az utat egy síeléssel töltött nap után. Be szeretnéd indítani az autót, de ehelyett már annak is örülsz, ha a motor egyáltalán megszólal. Ilyenkor nagy a valószínűsége, hogy az akkumulátor lemerült. Ha egyébként a jármű rendben van, lehet, hogy a lemerült akkumulátor töltése megoldja a problémát. De mit tegyünk, ha mindenképpen el kell indulnunk? Ebből a cikkből megtudhatod. Elmondjuk, hogyan indíthatod be megfelelően és biztonságosan az autódat az indítókábel segítségével, de azt is, hogy hogyan gondozhatod az akkumulátorodat, hogy legközelebb ez ne forduljon elő.

Autó bikázás indítókábelen keresztül

A gépkocsi indítása bikakábel segítségével - TARTALOM

  1. Az autó indítása bikakábelen keresztül - miért van rá szükség és mivel lehet megelőzni?
  2. Honnan tudom eldönteni, hogy az indítókábelek csatlakoztatása segít-e?
  3. Hogyan kell csatlakoztatni az indítókábeleket? (ELJÁRÁS + BIZTONSÁG)

Az autó indítása bikakábelen keresztül - miért van rá szükség és mivel lehet megelőzni?

Ha az autó nem indul, az azt jelenti, hogy valószínűleg az akkumulátor nem képes elegendő energiát biztosítani az indításhoz. Az önindítónak ebben az esetben nincs esélye a motor beindítására. Az akkumulátor feszültsége egyszerűen túl alacsony. De hogyan történhetett meg ez? És hogyan tehetünk róla, hogy ez ne forduljon elő még egyszer?

Az autóakkumulátor kritikusan alacsony töltöttségének oka általában az elégtelen töltés. Feltéve, hogy nem túl öreg vagy diszfunkcionális. Általában a buktatót a munkába vagy bevásárlásra tett rövid utak jelentik, amelyek után mindig alacsonyabb a feszültség az akkumulátorban, mint amikor beszálltunk az autóba. Ez azért van, mert az autó beindításához szükséges energia nagyobb, mint amennyit a generátor vissza tud tölteni a rövid utak ideje alatt. Beindítjuk az autót, és a motor valószínűleg csak éppen, hogy elérte az üzemi hőfokot - és mire észbe kapna az akkumulátor, már le is parkoltunk és a töltés megszűnik. Az egymást követő rövid utak végzetesek lehetnek az akkumulátorra nézve. Ebből adódóan az autót megfelelő ideig kell vezetni, hogy a generátornak legyen elég ideje feltölteni az akkumulátort. Ehhez legalább 15 perc egyenletes vezetésre van szükség. Ha a generátor megfelelően tölti az akkumulátort, akkor az akkumulátor töltöttségi szintjének magasabbnak kell lennie, mint az indítás előtt.

Autó bikázás indítókábelen keresztül
Az akkumulátorok nyáron gyorsabban merülhetnek. Viszont a probléma csak télen fog jelentkezni, mivel az akkumulátort a hidegindítás során éri a legnagyobb igénybevétel.

Az is problémát jelenthet, ha az autó hosszú ideig áll. Különösen nyáron, amikor az autó akkumulátora a nagyon magas hőmérséklet miatt lemerülhet. De valószínűleg az ebből adódó probléma csak télen fog jelentkezni, amikor az akkumulátort elkezdjük jobban megterhelni az extra hidegindítással és fűtéssel. Azonban még a téli hónapokban sem szabad félvállról venni a hosszú álló helyzeteket. Az autó akkumulátora lassabban merül, de ha alul van töltve, akkor befagyhat. Ezért fontos, hogy az autó akkumulátorát mindig feltöltött állapotban tartsuk.

!

Ügyeljünk a megfelelő bikakábel kiválasztására

Milyen bikakábelt vegyek? - hangozhat el bennünk a kérdés. Vegyük figyelembe, hogy minden bikakábel rendelkezik egy áramspecifikációval és egy meghatározott huzalvastagsággal. Ebből megtudható, hogy a bikakábel valóban képes beindítani az autót, de azt is, hogy egyáltalán biztonságos-e a használata.

Minél magasabb az áramerősségi szint, annál nagyobb vezetőkeresztmetszetre lehet számítani. A valóság azonban nem mindig ilyen egyszerű egy indítókábel esetében. Az aktuális kategóriát szem előtt kell tartani, de a keresztmetszet az, ami igazán sokatmondó egy bikakábel esetében. A kis vezeték-keresztmetszetű bikakábel használata csak motorkerékpárok vagy kis benzinmotorok beindítására alkalmas. A nagyobb volumenű motorok, különösen a dízelmotorok indításához sokkal vastagabb bikakábel szükségesek.

  • Közönséges dízel- és benzinmotorok – legalább 16 mm2-es keresztmetszet.
  • Nagyobb motorok (2,5 l-es lökettérfogatú vagy annál nagyobb) – legalább 25 mm2-es keresztmetszet.

Ne csak azt nézzük, hogy milyen erős az egész indítókábel. Valójában a gyártó a teljes átmérőt megnövelheti azáltal, hogy olyan szigetelést használ, amelyben csak egy vékony vezető van. Ezért egy bikakábel esetében mindig ellenőrizni kell a gyártó által megadott vezető keresztmetszetét. Azt is vegyük figyelembe, hogy a bikakábel ára nincs mindig összhangban a vastagságával. Ha az indítókábel alulméretezett, azaz túl vékony a szükséges áramerősséghez képest, előfordulhat az indítókábel használata során, hogy az autó egyáltalán nem indul el, és a felmelegedés miatt tűz is keletkezhet.

Magas töltöttségi szint elérhető akár hosszú ideig tartó vezetéssel, akár akkumulátor töltő használatával. Az akkumulátorok gondozását sok járművezető alábecsüli, pedig ha kellő figyelmet fordítunk rá, kifizetődő lehet. Nem mellesleg akár egy autó bikázás fáradalmaitól is megkímélhetjük magunkat

Honnan tudom eldönteni, hogy az indítókábelek csatlakoztatása segít-e?

Ha az autó nem indul, ez azonnal nyilvánvalóvá válik. De annak kiderítése, hogy mi okozza a problémát nem is olyan egyszerű feladat. Az indítás sikertelensége különbözőképpen nézhet ki, és ezek azok a dolgok, amelyek segíthetik eldönteni, hogy van-e értelme elővenni a bikakábelt a csomagtartóból, vagy a probléma máshol keresendő - azaz az akkumulátoron kívül. Mivel lehet találkozni az ilyen esetekben? És hogyan lehet megoldani?

  • Az önindító megfelelően működik, de a motor nem indul – ha az indításkor a hang ugyanolyan, mint mindig, azaz az önindító elindul, amikor elfordítjuk a kulcsot, de a motor mégsem indul el, akkor a probléma nem az akkumulátorban keresendő, így a bikakábel a csomagtartóban maradhat. Dízelmotorok esetében ez lehet a "megfagyott" gázolaj hibája. Ilyen esetben megvárhatjuk a melegebb időjárást, vagy melegebb helyre tolhatjuk / vontathatjuk az autót, ammenyiben van rá lehetőségünk. Ha benzinmotoros autóval rendelkezünk, jobb, ha azonnal a szervizhez fordulunk ilyen esetekben.
  • Az önindító elindul, de nem a megszokott módon – ha az autó nem indul, és az önindító a szokásosnál lassabban forog, akkor egyszerű a helyzet. Az akkumulátor valószínűleg lemerült, de nem teljesen. Eljött az akkumulátor bikázás ideje. Szükségünk lesz egy másik autóra a lemerült akkumulátor újraélesztése érdekében. A bikakábel csatlakoztatása után a lemerült autónak a bikázás hatására be kell indulnia.
  • Az önindító nem működik, de a visszajelző lámpák világítanak – hasonló a helyzet, mint az előző esetben. Az akkumulátor lemerült, de még maradt benne némi energia. A bikakábel használata megoldást jelenthet a problémára.
  • A zár nem old ki és a visszajelző lámpák sem működnek – ha az autó nem mutat életjelet, azaz nem hajlandó kinyitni az ajtókat sem, amikor megnyomjuk a távirányítót és nem jelez egyetlen visszajelző lámpa sem, amikor elfordítjuk a kulcsot, akkor nyilvánvaló, hogy az akkumulátor teljesen "lemerült". Azonban még mindig lehetséges, hogy a teljesen lemerült akkumulátor újraélesztése megoldható legyen a bikakábel használatával. Alternatívaként használhatunk indítássegítőt, más néven booster-t is.
Autó bikázás indítókábelen keresztül
A bikakábel esetében ügyelni kell a megfelelő nagyságú keresztmetszetre, valamint az áramerősségi besorolására.

Hogyan kell csatlakoztatni az indítókábeleket? (ELJÁRÁS + BIZTONSÁG)

És most térjünk rá az autó tényleges indítására, jöjjön az autó bikázás menete. Mielőtt elmondanánk, hogy hogyan kell egy autót bikázni, a munka biztonságára is fel kell hívni a figyelmet, mivel a bikakábel helyes használata elengedhetetlen. Először is fontos, hogy pontosan kövessük az alábbi eljárásokat. A lépések következetességének megvan a logikája és fontos, hogy kövessük. Az akkumulátorokból például olyan gázok szivároghatnak ki, amelyeket egy nem megfelelő helyen keletkező szikra meggyújthat.

i

A megfelelő érintkezési pont a siker alapja

Amikor az indítókábel csipeszeit csatlakoztatjuk, mindig győződjünk meg arról, hogy jól érintkeznek-e azzal a ponttal, ahová csatlakoztattuk őket. Ellenőrizzük, hogy az érintkezési pont mentes bármilyen nem vezetőképes anyagtól. Az indítókábel csipeszeit kicsit megmozgathatjuk, hogy megbizonyosodjunk róla, hogy az érintkezés valóban megfelelő.

Óvakodjunk a rövidzárlatoktól

Amikor indítókábelekkel dolgozunk, ügyelnünk kell arra, hogy az indítókábel csatlakozói ne érintkezzenek az autó fém részeivel vagy egymással az érintkezési pontokon (akkumulátor pólusain) kívül. Ezért jobb, ha a kábeleket egyesével vesszük ki a csomagolásból, ügyelve, hogy a csatlakozók ne érintkezzenek semmivel. És ha mégis le kell tennünk őket valahová, győződjünk meg róla, hogy műanyag felületre helyezzük, ami nem fog rövidzárlatot okozni. A jól szigetelt csatlakozókkal ellátott indítókábel megkönnyíti a munkánkat.

Ügyelnünk kell arra, hogy a bikakábel ne érintkezzen a motortérben lévő mozgó elemekkel.

Bikakábel: csatlakoztatási sorrend

A bikakábel csatlakoztatása előtt vezessük a feltöltött akkumulátorral rendelkező autót a lemerült akkumulátorral rendelkező autóhoz közel, de ügyeljünk arra, hogy ne érjenek egymáshoz. Állítsuk le a feltöltött akkumulátorral rendelkező autó motorját. Mindkét autóban a kulcs a gyújtáskapcsolóban maradhat, de hagyjuk őket kikapcsolt állásban. Kapcsoljunk ki minden elektromos berendezést mindkét autóban.

  1. Csatlakoztassuk a piros bikakábelt a lemerült autó akkumulátorának pozitív pólusához (+ jelölésű).
  2. Csatlakoztassuk a piros bikakábel másik végét a feltöltött akkumulátor pozitív pólusához (+ jelölésű).
  3. Csatlakoztassuk a fekete (némely esetben kék) bikakábelt a feltöltött akkumulátor negatív pólusához (- jelölésű).
  4. Csatlakoztassuk a fekete (vagy kék) bikakábel másik végét a lemerült akkumulátorral rendelkező autó motorblokk tartójához - az autókban néha van egy erre a célra szolgáló speciális érintkezési pont. Ha sehol sem találjuk, keressünk egy olyan fémrészt, amely a motorblokkhoz csatlakozik, és amelyhez a bikakábel csipeszek megfelelően kapcsolódnak. Próbáljunk festetlen felületet találni. Ez lehet például egy csavar. A rögzítés során számítsunk szikrára. Ezért a bikakábel csipeszeket az akkumulátortól és az üzemanyagrendszer látható részeitől a lehető legtávolabb helyezzük el.
i

Ha az akkumulátoron lévő + és - jelölések nem egyértelműek, a pozitív pólus általában piros, a negatív pedig fekete színű. Ha ez a színjelölés is hiányzik, akkor a motorból kivezető tápkábelek alapján tájékozódhatunk - a pozitív ismét piros, a negatív pedig fekete.

Bikakábel: indítási folyamat

  1. Csatlakoztassuk a bikakábelt a fent említett eljárás szerint.
  2. Indítsuk be a feltöltött akkumulátorral rendelkező autót.
  3. Hagyjuk a gépkocsi motorját néhány percig üresjáratban futni.
  4. Próbáljuk meg beindítani a lemerült akkumulátorral rendelkező autót.
  5. Ha az indítás sikeres, hagyjuk az autót járni, és ne állítsuk le a motort, amíg el nem érjük a célállomást. Hazafelé tehetünk egy kisebb kitérőt, hogy a lemerült akkumulátor töltése hosszabb ideig tartson, ezáltal a generátor jobban feltölti az akkumulátort.

Bikakábel: lecsatlakoztatás indítás után

Ha az indítás sikeres volt, válasszuk le az indítókábeleket a csatlakoztatásuk sorrendjével pontosan ellentétes sorrendben. Azaz: először válasszuk le a fekete/kék indítókábelt a lemerült akkumulátorral rendelkező autó karosszériájáról, majd ugyanezt az indítókábelt a másik autó akkumulátoráról, ezuttán a piros indítókábel következik a donor jármű akkumulátoráról, végül a piros indítókábel a lemerült akkumulátorról. Mindig ügyeljük arra, hogy a indítókábelek ne érjenek semmihez az érintkezési pontokon kívül.

Autó bikázás indítókábelen keresztül
Sikeres indítás után fordított sorrendben válasszuk le az indítókábeleket.

Mi a teendő, ha az indítókábel csatlakoztatása nem segít?

Előfordulhat, hogy az indítókábel csatlakoztatása után sem tudjuk elindítani az autót. De még ne adjuk fel, és próbáljuk ki az alábbi tippeket:

  1. Az indítókábel csatlakoztatási pontjának megváltoztatása - lehetséges, hogy a lemerült akkumulátorral rendelkező autóhoz csatlakoztatott fekete bikakábel rosszul van földelve. Próbájuk meg máshova újra csatlakoztatni a bikakábelt, talán a következő próbálkozás sikeresebb lesz. Természetesen tartsuk be a biztonsági előírásokat, amelyeket a Bikakábel: csatlakoztatási sorrend fejezetben ismertettünk.
  2. Az akkumulátor hosszabb időtartamú töltése - ha a másik autóhoz bikakábel segítségével csatlakoztatott autó néhány perc után sem képes beindulni, viszont az önindító forog, élénkebben működik, próbáljunk meg akár tíz percet vagy hosszabb időt adni az akkumulátornak a feltöltődéshez. Lehetséges, hogy az akkumulátor ennyi idő alatt eléggé feltöltődik ahhoz, hogy könnyebben beinduljon az autó. Ebben az esetben a gyenge minőségű indítókábel lehet a felelős a hibáért.
  3. A működő autó motorjának felpörgetése - ha úgy tűnik, hogy az autó beindulna, de az önindító még sem jár sikerrel, próbáljuk meg kissé felpörgetni a bikázó autó motorját. Ezáltal a generátor gyorsabban fog pörögni, és így több energiát termel a másik autó számára.
i Az Alza további cikkei

Ha a cikkben található tanácsaink nem segítettek, lehetséges, hogy az akkumulátor sérült vagy régi, vagy a probléma az autó más pontján keresendő. Bármi is legyen a helyzet, a legjobb, ha egy helyi szerelőhöz fordulunk.

4.5 26×
COMPASS Starting cables 220 A / 3m TÜV / GS DIN72553
Jumper cables - made of copper-plated aluminium, length: 3m, conductive wire diameter: 4,5mm / cross-section 16mm2, max. current 500A, insulated jaws
6,090 Ft
Buy
In stock > 5 pcs
Order by midnight, get it at the AlzaBox in the morning.
Info
Order Code: AUPR264
4.1 17×
COMPASS Starter cables 350A/3.5m TÜV/GS DIN72553
Jumper cables - made of copper-plated aluminium, length: 3,5m, conductive wire diameter: 5,6mm / cross-section 25mm2, max. current 700A, insulated jaws
9,490 Ft
Currently Unavailable
Order Code: AUPR265
4.7 264×
Battery charger BOSCH C3 6V/12V 3.8A
Car Battery Charger charging voltage: 6V and 12V, charging current up to 3,8A, for batteries up to: 120Ah, maintenance mode, protection against reverse polarity, pulse charging, suitable for motorcycles
17,490 Ft
Currently Unavailable
Order Code: AUPR15985
4.9 338×
CTEK MXS 5.0 new
Car Battery Charger charging voltage: 12V, charging current up to 5A, for batteries up to: 110Ah, maintenance mode, suitable for motorcycles
31,900 Ft
Currently Unavailable
Order Code: AUPR4043
Print
P-DC1-WEB20
30 év tapasztalat az e-kereskedelemben
3 million megrendelés évente
a vásárlók 98% visszatérõ
Több infó
We will call you and advise you professionally
+420 225 340 120
Order inquiry
Question about the product
Please enter your telephone:
Call me
We care about your privacy Alza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.
More information Less info