Shop roku Akvizice ApF HU

A drónokra vonatkozó szabályok 2020 (JOGSZABÁLYOK)

Termékkatalógus

Cikk

Frissítve

Drónokkal repülni, a leggyakrabban egy kamerával felszerelt, kamerás kvadrokopter formájában, egyre növekvő népszerűségnek örvend a rekreációs és professzionális szférában. Habár sok pilóta hibátlanul irányítja a gépét, sokan közülük nincsenek tisztában a hatályos szabályokkal, és ezzel megsértik a repülésre vonatkozó jogszabályokat. A drónoknak és pilótáiknak most már meg kell felelniük a jogszabályi előírásoknak, amelyeket 2020. december 31. óta kötelező regisztrációhoz kötött, online tesztelésnek vetettek alá. Cikkünkből többet tudhatsz meg a drónokra vonatkozó szabályokról.

i

Új drónozási szabályok – már elindultak a tesztek és a kötelező regisztráció

Az európai jogszabályokon alapuló új, a drónokra vonatkozó szabályok 2020. december 31-én léptek hatályba. Ez azt jelenti, hogy megnyílt a regisztráció egy online teszttel, amelyet gyakorlatilag minden drónpilótának (még az általánosak is) teljesítenie kell. A teszt teljesítéséhez számtalan alkalom áll rendelkezésre, és a negyvenből mindössze harmincat kell helyesen megválaszolni. Ettől az évtől kezdve a legtöbb drónt már nem lehet regisztráció nélkül reptetni. A regisztrációs űrlap és az online teszt a Közlekedéstudományi Intézet honlapján lesz megtalálható.


Ebben a cikkben átvesszük mind a régi, mind pedig az új szabályokat. A szabályozásban történt minden fontos változás az első és második fejezetben található meg, a cikk többi része pedig azokról a szabályokról szól, amelyek érvényessége 2020-ban lejárt. Sokuk, azonban, megegyezik az új jogszabályokkal - a cikk első részében találhatók azok, ahol változás történt. A cikk elolvasása után jobban át fogod látni, hogy mire van szükség a drónok üzemeltetéséhez.

Drónozási szabályok (jogszabályok)

Drón repülési szabályok (jogszabályok) – TARTALOM

  1. A változások röviden: melyek az európai jogszabályok legfőbb pontjai?
  2. A változások részletesebben: kategóriák, a drónok jelölése és a regisztráció módja
  3. Hogyan történik a tesztelés és a regisztráció?
  4. Új címkéket kapnak a drónok
  5. Drónok: nagy potenciál, de rizikó is
  6. Hogyan látja a törvény a drónokat?
  7. Mikor van szükség drónhasználati engedélyre?
  8. A Közlekedéstudományi Intézet nem korlátozza túlzottan a drónokat, de nem lehet mindenhol repülni
  9. A drónokra vonatkozó alapvető szabály a látvarepülés
  10. A drónnak engedélyre (hozzájárulásra) van szüksége az embere körüli repüléshez
  11. Nincs szükség drónpilóta engedélyre, ha 300m-nél nem repülsz magasabbra
  12. A drónzavarók bajba keverhetnek

A változások röviden: melyek az európai jogszabályok legfőbb pontjai?

2021. elején hatályba lépnek a drónokra vonatkozó új szabályok, amelyek a meglévőkhöz képest több változást is hoznak. Először röviden összefoglaljuk, majd később részletesen kifejtjük azokat.

Főbb pontok, amelyek változnak:

  1. A drónok felosztása Nyílt, Különleges és Tanúsított kategóriákba.
  2. A drónok további felosztása a Nyílt kategóriában C0–C4 osztályokra. A drónok ezen osztályai más-más követelményeket támasztanak a pilótával szemben, amelyek a műveleteknek megfelelően az A1–A3 megjelölést kapják.
  3. Az osztályok (C0–C4) alapján a drónokat a megfelelő címkével kell ellátni.
  4. A drón üzemeltetőjének regisztrálnia kell a Közlekedéstudományi Intézetnél – így egy 12 számjegyű azonosítószámot kell szereznie.
  5. Az üzemeltetőnek minden drónt egyedi azonosítóval kell ellátnia.
  6. A drónpilóták alsó korhatára 16 év.
  7. A drónreptetés maximális repülési magassága a földfelszín legközelebbi pontjától számított 120 méter, még a működési zónán és az ellenőrzött területeken kívül is.
  8. Kissé módosultak az emberek közelében történő repülésre vonatkozó szabályok. A C0 kategóriába tartozó drónok "külső" személyek felett a beleegyezésük nélkül átrepülhetnek, a C1 kategóriájú drónok csak beleegyezéssel tehetik meg ugyanezt, míg a C2-es drónok legalább 30 m vízszintes távolságra repülhetnek el a "külső" személyek felett.
  9. A lakossági, kereskedelmi, rekreációs és ipari területektől legalább 150 méterre eső vízszintes repülési távolság szabályainak egységesítése a C2, C3 és C4 osztályok esetében.
  10. A drónok kereskedelmi üzemeltetése mostantól a különleges vagy tanúsított kategóriákra vonatkozó szabályokat fogja követni.

i

    Melyik osztály vonatkozik a hétköznapi drónhasználókra?
    A C1 és C2 (ill. A1 és A2) osztály.


    Noha az új szabályok viszonylag kiterjedtek, a rendszeres reptetők számára az osztály csak az A1-re vonatkozik a kisebb drónok (DJI Mavic Air 2, Mavic MiniA1), vagy az A2+re a nagyobbak (DJI Phantom 4 Pro + V2.0, Mavic 2 Pro) esetében.


    A pilótákra vonatkozó követelmények ugyanazok mindkét esetben: a felhasználói kézikönyv elsajátítása, valamint az online kurzus és vizsga teljesítése. A különbségek a reptetés körülményeiben vannak.

    A változások részletesebben: kategóriák, a drónok jelölése és a regisztráció módja

    Az elején meg kell említeni, hogy az új szabályok egyformán alkalmazandók az Európai Unió valamennyi tagállamában, amelynek ezáltal egy külföldi utazás esetén nagyban meg kell könnyítenie az ottani szabályozások tanulmányozását. Az összes üzemeltetőt érintő jelentős változás a Közlekedéstudományi Intézetnél történő regisztráció kötelezettsége, még akkor is, ha a drónt nem kereskedelmi célból üzemeltetik. Továbbá, a drónokat újonnan három kategóriába és azok alkategóriáiba osztják, amelyekre különféle üzemeltetési korlátozások is vonatkoznak. És ezt fogjuk először jobban megnézni.

    Drónozási szabályok
    A drónokra vonatkozó új szabályok felváltják az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendeletet, amely még most a drónok üzemeltetését szabályozza.

    1) Nyílt kategória (Open)

    Ebbe a kategóriába tartoznak a drónok, amelyek működéséhez nem szükséges tanúsítás, engedély vagy nyilatkozat, ha az alábbi feltételek mindegyike fennáll:

    • maximális felszálló tömegük nem haladhatja meg a 250 g-ot,
    • a drón ütközés esetén nem adhat le 80 joule-nál nagyobb mozgási energiát,
    • a drón nem rendelkezik kamerával vagy érzékelővel, amely személyes adatok rögzítésére képes (játék esetén a kamera jelenléte megengedett).

    Amennyiben a drón nem felel meg ezeknek a feltételeknek, a nyílt kategória megköveteli, hogy az üzemeltető beregisztrálja a készüléket a Közlekedéstudományi Intézetnél, és teljesítse az online kurzust és vizsgát.

    A következő szakasz zavaró lehet, mivel két osztálytípust tartalmaz. Míg az A osztály a működtetési korlátozásokat határozza meg, addig a a C osztály a drón fizikai jellemzőire utal. Az üzemeltetési korlátozások osztályai (A) közvetlenül kapcsolódnak a pilóta nélküli légijárművek osztályaihoz (C). Ez azt jelenti, hogy az egyes drónok (C) működését egy vagy több üzemeltetési korlátozás (A) szabályozza.

    A1 alkategória: reptetési szabályok, pilóta követelmények és a drónok osztályozása

    Pilóta nélküli rendszerekre vonatkozó szabályok:
    C0, C1
    Repülési feltételek
    • A C1 osztályba tartózó, pilóta nélküli légijármű indokoltan repülhet át külső személy felett, tömeg felett viszont egyáltalán nem repülhet át.
    • Az A1 alkategóriába tartozó egyéb légijárművek pilótái külső személyek felett igen, de tömegek felett nem repülhetnek át. 
    Követelmények a pilótával szemben
    • C1 osztály: a felhasználói kézikönyv ismerete, valamint az online tanfolyam és vizsga teljesítése.
    • A1 alkategóriába tartozó egyéb légijárművek: a drón felhasználói kézikönyvének ismerete.
    Példák az ebbe az osztályba tartozó drónokra DJI Mavic Air 2, Mavic Mini, DJI Mavic Pro

    A2 alkategória: reptetési szabályok, pilóta követelmények és a drónok osztályozása

    Pilóta nélküli rendszerekre vonatkozó szabályok:
    C2
    Repülési feltételek
    • A pilóta nélküli légijármű nem repül át külső személyek felett, és legalább 30 méter távolságot tart tőlük.
    • Pilóta nélküli légijármű alacsony sebességű módban (low speed mode) történő üzemeltetésekor és a helyzet kiértékelése után a legrövidebb távolság külső személyektől 5 méterre csökkenthető.
    Követelmények a pilótával szemben
    • A felhasználói kézikönyv ismerete.
    • Az online tanfolyam és vizsga teljesítése.
    • A gyakorlati képzésről szóló nyilatkozat benyújtása és egy újabb elméleti vizsga teljesítése.
    Példák az ebbe az osztályba tartozó drónokra
    DJI Phantom 4 Pro+ V2.0, Mavic 2 Pro & Mavic 2 Zoom

    A3 alkategória: reptetési szabályok, pilóta követelmények és a drónok osztályozása

    Pilóta nélküli rendszerekre vonatkozó szabályok:
    C2, C3, C4
    Repülési feltételek
    • Működtetés csak olyan területen, ahol a pilóta indokoltan számít rá, hogy a drón teljes üzemetetése alatt külső személyt nem veszélyeztet.
    • A drónnak a repülés során legalább 150 méteres távolságot kell tartania a lakott és ipari, kereskedelmi vagy rekreációs területektől.
    Követelmények a pilótával szemben
    • Az online tanfolyam és vizsga teljesítése.
    • Sikeres online elméleti vizsga.
    Példák az ebbe az osztályba tartozó drónokra DJI Matrice 200 V2, Matrice 600 Pro apod.

    A C0–C4 osztályok és azok meghatározása

    Az alábbi táblázatban szereplő paraméterek meghatározzák, hogy a drónok mely osztályait soroljuk a Nyílt kategóriába.

    A pilóta nélküli rendszerek osztályai a nyílt kategóriában C0 C1 C2 C3 C4 (modellek)
    Működési korlátozások A1 A1 A2, A3 A3 A3
    Max. felszállási tömeg < 250 g < 900 g vagy < 80 J (ütési energia) < 4 kg < 25 kg és 3 m < 25 kg
    Max. működési sebesség < 19 m/s < 19 m/s állítható < 3 m/s (repülőgépek kivételével) nincs nincs
    Max. tengerszint feletti magasság < 120 m AGL < 120 m AGL < 120 m AGL < 120 m AGL nincs
    Vezetési szabályozások elektro < 24 V elektro < 24 V elektro < 48 V elektro < 48 V nincs
    Follow-me üzemmód < 50 m < 50 m nincs
    nincs
    nincs
    Failsafe rendszer nincs
    igen igen(rögzített kivételével) igen(rögzített kivételével) csak előre beállított helyzet, nincs automatikus repülés
    Szabályozott forgalom nincs
    nincs
    kötél < 50 m kötél < 50 m nincs
    Biztonságos vezérlő és felügyeleti kapcsolat nincs
    nincs
    igen(rögzített kivételével) igen (rögzített kivételével) nincs
    Zajkorlátozás nincs
    < 85 dB (repülőgépek kivételével) < 97 dB az MTOM szerint(repülőgépek kivételével) nincs, csak kötelező címke (repülőgépek kivételével) nincs
    Sorozatszám nincs
    igen
    igen
    igen
    nincs
    Repülés közbeni azonosítás nincs
    igen
    igen(rögzített kivételével)* igen(rögzített kivételével)* nincs
    Geo-awereness nincs
    igen** igen** igen** nincs
    Alacsony akkumulátor-töltöttség jelzés nincs
    igen
    igen
    igen
    nincs
    Világítás a szabályozáshoz és megkülönböztetéshez nincs
    igen
    igen
    igen
    nincs
    Felhasználói kézikönyv igen
    igen
    igen
    igen
    igen
    EASA tájékoztató szórólap igen
    igen
    igen
    igen
    igen

    Forrás: letejtezodpovedne.cz

    *sorozatszám, üzemeltetői regisztrációs szám, pozíció, magasság, útvonal-szög, a pilóta helyzete és sebessége vagy a felszállás pontos helyzete

    **pilóta figyelmeztetése zárt tereken

    2) Különleges kategória (Specific)

    A pilóta nélküli rendszerek ebben a kategóriában nem paraméterek és üzemeltetési jellemzők, hanem az üzemeltetés típusa szerint vannak felosztva. Azok a drónok esnek ebbe a kategóriába, amelyek nem felelnek meg a nyílt kategória feltételeinek. Ezek elsősorban a professzionális tevékenységekhez használt drónok, és az üzemeltetőiknek készíteniük kell egy úgy nevezett üzemeltetési kockázatértékelést, amelyet majd a Közlekedéstudományi Intézet értékel ki, és amely szintén kibocsát egy engedélyt. 

    A drón max. mérete 
    Repülési típus
    Repülési korlátozások:
    1 m VLOS tömeg felett nem lehet repülni
    3 m VLOS csak azon a területen lehet repülni, ahol csak a nem külső személyek tartózkodnak; embertömegek felett nem lehet repülni
    1 m BVLOS ritkán lakott területeken repülhet
    3 m BVLOS csak azon a területen lehet repülni, ahol csak a nem külső személyek tartózkodnak

    VLOS (Visual Line of Sight): a pilóta közvetlen vizuális felügyeletével.
    BVLOS (Beyond Visual Line of Sight): a pilóta közvetlen vizuális felügyelete nélkül.

    3) Tanúsított kategória (Certified)

    Ez a kategória nem vonatkozik a jelenlegi drón-üzemeltetőkre, még a kereskedelmi tevékenységek összefüggésében sem. Ehelyett olyan jövővel tervez, amelyben az emberek és mindenféle rakomány szállítására alkalmas nagy, pilóta nélküli légijárművek fognak repkedni a fejünk fölött. És ezeket fogja szabályozni ez a kategória. Épp ezért a tanúsított kategóriát csak röviden nézzük át.

    A különleges és a tanúsított kategória közötti megosztás fő mutatója a kockázat mértéke, amelyet a drón működése jelent egy baleset során. A pilóta nélküli rendszerek működésére vonatkozó szabályok a tanúsított kategóriában bizonyos mértékben összehasonlíthatók azokkal, amelyek manapság már szabályozzák a légijárművek működtetését. A pilóta nélküli gépeknek, úgy mint a pilótáknak és az üzemeltetőnek, meg kell felelniük a kihívást jelentő tanúsításnak. A tanúsított kategóriába kell sorolni őket, ha a következő feltételek közül legalább az egyik teljesül:

    • 3 m-nél nagyobb vagy azzal egyenlő méretű, pilóta nélküli rendszer működtetése embertömegek felett;
    • a művelet magában foglalja a személyszállítást,
    • a művelet magában foglalja veszélyes áruk szállítását.

    Hogyan történik a tesztelés és a regisztráció?

    2021. január 1-től (eredetileg 2020. július 1-től) az üzemeltetőknek a legtöbb drón esetében regisztrálniuk kell a Közlekedéstudományi Intézetnél (KTI). Ez nem csak Magyarországon, de az EU más országaiban is lehetővé teszi a pilóta nélküli rendszerek legális működtetését. A regisztráció online tanfolyamhoz és online teszthez lesz kötve, amelyet szó szerint minden jelentkezőnek teljesítenie kell. A teszt 40 kérdéséből legalább 30-at kell helyesen megválaszolni. A válaszok ABCD minta szerint választhatók, és a tesztelésre számtalan alkalom áll rendelkezésre. A hivatalos tananyag a Közlekedéstudományi Intézet honlapján érhető el. Szintén itt található a regisztrációs űrlap és egy online teszt.

    Drónozás
    A drónokra vonatkozó új szabályok előnye az EU-szerte érvényes regisztráció.

    Sikeres regisztrációt követően az üzemeltető kapni fog egy 12 számjegyből álló azonosító számot, amely azonosítani fogja az összes pilóta nélküli rendszerét. A drón regisztráció nélkül is megvásárolható, de csakis regisztrált üzemeltető képes azt üzemeltetni. A legalsó korhatár majd 16 év lesz.

    Hol lehet majd drónt reptetni?

    A legalapvetőbb különbség az új maximális repülési limit. Mostantól majd a nyílt kategóriába tartozó legtöbb drónnal a talajtól számítva legfeljebb 120 m-re szabad repülni. Ugyanakkor, azonban, azok a zónák, amelyekben repülni lehet, alapvetően nem változnak. A jövőben ezeknek a zónáknak szerkezetileg változáson kell keresztülmenniük, ám a drónok üzemeltetői nem fogják túlzottan megérezni ezt.

    Új címkéket kapnak a drónok

    Minden egyes drónt gyárilag az osztályát jelző (C0-C4) címkével kell ellátni. Egy adott osztályba tartozó drón üzemeltetésére az A1-A3 osztályok szerint meghatározott korlátozások vonatkoznak. A ma rendelkezésre álló információk alapján arra a következtetésre lehet jutni, hogy nem a drón közvetlen regisztrációjáról, hanem az üzemeltető regisztrálásáról van szó, aki majd saját azonosítószámával fogja ellátni a drónját.

    A drónozás szabályai - címkék
    Így fognak kinézni a címkék, amelyeket a Nyílt kategóriába (C0-C4) tartozó drónoknak kell viselniük.

    Mint fentebb jeleztük, regisztrációra csak azon drónok üzemeltetése esetén lesz szükség, amelyek a nyílt kategóriába tartoznak, tömegük meghaladja a 250 g-ot, vagy ütközés esetén nagyobb, mint 80 joule mozgási energiát képesek leadni.

    i

    Itt véget ér a cikk jogszabályi változásokra vonatkozó része, amely a drónok működésének szabályait foglalja össze, hiszen azok 2020. végéig alkalmazandók.

    Drónok: nagy potenciál, de egyben rizikó is

    Ahogy egyre több és több drónfelhasználó és -modell jelenik meg, úgy nő az alkalmazásuk száma is. Amikor rekreációs és civil tevékenységekről beszélünk, leginkább videók és fényképek készítésére használt drónokra gondolunk. Nem csoda, hiszen a drónok olyan helyekre is eljutnak, ahova mi normál esetben nem, és a felvételrögzítési képességüknek köszönhetően rengeteg lehetőségünk van, például, magaslati panorámaképek készítésére olyan helyeken, ahol nincs kilátótorony vagy domb, ráadásul sokkal magasabbról. 

    A drónozás szabályai - használat
    Akkor is meg kell felelned a drónozással kapcsolatos jogszabályoknak, ha saját célból készítesz képeket a saját területén? Igen, természetesen.

    Ráadásul, a drónok az elmúlt években számos mentőcsapat felszerelésének részévé vált. A tűzoltók kigyulladt területeket kereshetnek vele, a rendőrök nyomon követhetik a tüntetéseket vagy a focimeccseket, más csapatok, mint például a mentőszolgálat vagy  a hegyimentők pedig a nehezen elérhető, például elárasztott helyeken is kutathatnak elveszett emberek után.

    i

    Az amatőrök és félprofik számára készült összes drón közül jelenleg DJI Mavic 2 Pro a legjobb.

    Ám mindennek megvannak a hátrányai. Ahogy a drónok egyre szélesebb körben terjednek el, úgy a kockázat is egyre nagyobb az amatőrök kezében. Egyetlen drón megbéníthatja akár egy egész repülőtér működését. Ebben az esetben a kár több tíz millió is lehet, például a londoni Gatwick reptéren történt események a BBC szerint 400 járat törléséhez vezettek, amely 82 000 utast érintett, és 15 000 £ kárt okozott csak az EasyJet számára. A drónokat szabályozó jogszabályok tehát egyre fontosabbá válnak, és az állam egyre nagyobb hangsúlyt fektet azok érvényre juttatására.

    Hogyan látja a törvény a drónokat?

    A törvényben, pontosabban a Közlekedéstudományi Intézet rendeleteiben nem jelenik meg olyan, mint a drón szó. Az 1995. évi XCVII. törvény három releváns kifejezést ismer: pilóta nélküli légijármű, pilóta nélküli légijármű-rendszer (UAS), és a repülőmodell. Míg a pilóta nélküli légijármű a 25 kg-ot meghaladó modelleken kívül minden pilóta nélküli repülőgépet magában foglal, a pilóta nélküli légijármű-rendszer már érdekesebb lehet a számunkra.

    Drónozási jogszabályok - törvény
    A cikkben összefoglaljuk a számodra a drónozásra vonatkozó törvényi szabályokat.

    A törvény több paraméter alapján különbözteti még ezt a két releváns fogalmat. Semmilyen típusú légijármű nem alkalmas emberek szállítására. A kevesebb, mint 25 kg felszállási tömeggel rendelkező, pilóta nélküli légijárművek esetében nincs szükség semmilyen engedélyre vagy regisztrációra. Azonban ez csak azokra a helyzetekre vonatkozik, amelyekben szabadidős céllal használod a drónt - lásd a következő fejezetet.

    Pilóta nélküli légijármű (UA)

    Olyan polgári légijármű, amelyet úgy terveztek és úgy tartanak üzemben, hogy vezetését nem a fedélzeten tartózkodó személy végzi.

    Megjegyzés: Nemzetközi kontextusban ezek a távirányítású repülőgépek, az autonóm repülőgépek és a repülőgépmodellek kiemelkedő kategóriája; e rendelet alkalmazásában a pilóta nélküli légijármű minden pilóta nélküli légijárművet jelent, kivéve a 25 kg-ot meg nem haladó, maximális felszálló tömegű repülőgépeket.

    Pilóta nélküli légijármű-rendszer (UAS)

    A légijárművet, a légijármű vezetéséhez szükséges távvezérlő munkaállomást és az ezek közötti folyamatos adatkapcsolatot nyújtó berendezést, valamint a légijárművel végrehajtott repüléshez szükséges egyéb berendezéseket magában foglaló rendszer.

    Repülőmodell

    Olyan légijármű, amely a fedélzetén személyszállításra nem képes, verseny, sport vagy rekreációs célokra használják, nincs felszerelve olyan készülékkel, amely automatikusan repül a kiválasztott helyre, és amely egy szabad modell esetében nem irányítható távirányítással, kivéve a repülés befejezése céljából, vagy amelyet távirányítású modell esetén a pilóta a repülés során a vizuális felügyelete mellett egy adó segítségével közvetlenül irányít.

    Mikor van szükség drónhasználati engedélyre?

    Ám amihez egy drón regisztrációja és a Közlekedéstudományi Intézet engedélye szükséges, az a profit-, a kísérleti és a kutatási célú reptetés. Még a max. 25 kg-os drónok esetében is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha például valamiről fényképet szeretnél készíteni egy drónnal, majd eladni a képet, vagy másképp felhasználni pénzszerzési céllal, be kell regisztrálnod a CAA-hoz, hiszen légi munkát végzel a készülékkel. Amennyiben a szerzett anyagokat megtartod saját felhasználásra vagy szabadon kívánod terjeszteni, nem lesz szükség semmilyen hatóság értesítésére.

    i A helyzet nem annyira egyértelmű, amikor a szerzett anyagból közvetett módon származik bevétel, például egy weboldalon teszed közzé, ahol hirdetés is szerepel. Szerintünk nem lehet gond abból, ha ilyen jellegű közzétételért nem veszed fel a kapcsolatot a CAA-val.

    A Közlekedéstudományi Intézet nem korlátozza túlzottan a drónokat, de nem lehet mindenhol repülni 

    Ha úgy hiszed, bárhol reptethetsz drónt és a törvény nem szól közbe, valószínűleg félreértés áldozata lettél. Drón üzemeltetésével a légi forgalom résztvevőjévé válsz, így számításba kell venned, hogy a Közlekedéstudományi Intézet bizonyos szabályok betartását követeli majd tőled.

    Drónozási szabályok - repülési tilalom a reptereken
    A jogszabályok szigorúan tiltják a drónok és pilótáik repülését repülőterek közelében, ATZ és CTR övezetekben.

    A szabály, amely a legnagyobb gondot jelentheti a számodra, az a repülés tilalma bizonyos területeken. Egy drónnal nem sértheted meg a repülési tilalmat a repterek, katonai bázisok, erőművek, egyes műemlékek vagy városközpontok, valamint nemzeti parkok felett. Például, igen drága mulatság lenne a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében drónozni.


    A repterek körül kétféle számunkra releváns zónát különböztetünk meg - ATZ (repülőtér üzemeltetési zóna) és CTR (ellenőrzött terület).
    • Az ATZ zónát a repülésirányítási szolgáltatás nélküli repülőterek közelében találjuk meg, és drónokkal 5,5 km távolságot kell tartanunk tőlük.
    • A CTR zónák körülveszik az ellenőrzött repülőtereket. Vízszintes területük egyedi, és megtalálhatók a DronView térképen. 
    Ha már sötétedik és úgy érzed, nem reptethetsz akárhol, akkor bizonyára értékelni fogod, hogy a törvény ebben a tekintetben sem olyan szigorú. A 0,91 kg-os drónok még ezen a zónán belül 100 m magasságig repülhetnek, kivéve a repülőterek leszálló és felszálló folyosóinak közvetlen közelében. A kisebb drónok könnyen beleférnek ebbe a súlyhatárba, a DJI vagy akár a Mavic 2 Pro modell is.

    ATZ zóna 

    Az ATZ zóna (Aerodrome traffic zone) olyan repülőtereken jön létre, ahol nem nyújtanak légiforgalmi irányítási szolgáltatást. Vízszintesen egy, a repülőtér referenciapontjától 3 NM (5,5 km) sugarú kör (vagy annak része), és függőlegesen a föld felszíne határol, és amelynek magassága 4000 láb (1200 m), ha a CAA másként nem rendelkezik. Ha a C vagy D osztályú légtér vagy korlátozott terület függőlegesen vagy vízszintesen zavar egy ilyen meghatározott területet, akkor az ATZ határainak meg kell határozniuk e területek határait. 300 m AGL magasságig az ATZ G osztályú légtér, e magasság felett az E osztály.

    Az ATZ-k meg vannak jelölve az ICAO légi térképen, de nem az AisView térkép alkalmazásban. 

    A pilóta nélküli légijárművek és / vagy légijármű-modellek üzemeltetése az ATZ-ben a repülőtér-üzemeltető feltételeinek betartásával valósítható meg, és össze kell hangolni a repülőtér repülési információs szolgálatával (AFIS) vagy a repülőtér információs szolgálatával, vagy a repülőtér üzemeltetőjével.

    CTR zóna

    A CTR (Control zone) egy ellenőrzött légtér, amely a föld felszínétől 1500 m magasságig terjed. A CTR légiforgalmi irányítási szolgáltatást nyújt és D osztályú légtérnek számít.

    A vízszintes CTR határokat az ICAO légiforgalmi diagramja vagy az AisView alkalmazás jelöli. 

    A drónokra vonatkozó alapvető szabály a látvarepülés

    A drónok reptetése sokakat lenyűgöz csupán az eszközök alapján, pontosabban kizárólag a csatlakoztatott kamera képátvitele alapján. Hirtelen úgy érezheted, mintha egy helikopterben lennél és rengeteg lehetőséged van a felfedezésre. Ki ne szeretne oda elrepülni, ahova nem tud eljutni, vagy ahol szinte senki sem jár?

    Drónozási jogszabályok - tájrepülés

    A drónnak engedélyre (hozzájárulásra) van szüksége az embere körüli repüléshez

    Habár sok Internetes videó alapján ez nem igaz, valójában drónnal nem repülhetsz közel emberekhez és épületekhez.  Ezen intézkedések fő oka a biztonság, nemcsak az egészségvédelem, hanem a magánélet védelme szempontjából is.

    Drón törvény - repülés lakott területen
    A drónokra vonatkozó szabályok szerint csak ritkán repülhetnek a világ bármely pontján sűrű városi területek felett.

    Általános tilalom az, hogy az emberek beleegyezése nélkül közel repülhetsz hozzájuk, tehát ha egy emberekkel teli koncerten a magasból szeretnél felvételeket készíteni, és mások feje felett állni, a tömegben bárki panaszt tehet a rendőrségnek, aki valószínűleg beavatkozik és megteszi a szükséges lépéseket a közigazgatási eljárás megindítása érdekében a Közlekedéstudományi Intézettel. Ez valószínűleg jelentős pénzügyi büntetést eredményezne. Az emberek feletti repülés még a törvény tiszteletben tartása nélkül sem felelős magatartás. Akár tetszik, akár nem, a technológia kudarcot okozhat, és súlyosan megsérülhet valaki.

    ! Még az úton sem repülhetsz drónnal, hiszen baleset esetén veszélyeztetheted a forgalom résztvevőit.

    Drón reptetésekor a törvény kötelezi a felszálláshoz és leszálláshoz előírt távolságok betartását az emberektől és az épületektől, valamint a lakott területektől. Ebben az esetben a drón maximális felszálló tömege 7 kg. Alatta biztonságos távolságot kell tartanod a már megadott értékek felett. Ebben az esetben a táblázat nem foglalkozik azzal, hogy a drónt légi munkához használják-e - a szabályok megegyeznek.

    Távolság: Drónok 7 kg-ig Drónok 7 kg felett
    fel- és leszállás közben biztonságos biztonságos, de minimálisan 50 m
    emberektől és épületektől biztonságos
    biztonságos, de minimálisan 100 m
    lakott területektől biztonságos
    biztonságos, de minimálisan 150 m
    i 7 kg sok a normál drón számára. Körülbelül: a DJI Mavic család modelljei 1 kg-nál kevesebbek, a DJI Phantom csak néhány száz grammal haladja meg a kilogrammi határértéket, a DJI Inspire 2 profi drón maximális felszállási súlya pedig 4 kg.

    Nincs szükség drónpilóta engedélyre, ha 300 m-nél nem repülsz magasabbra

    Mivel a légiforgalom részese vagy pilótaengedély nélkül, ha a drónreptetésről nem tájékoztatod a légiforgalom-irányítót, akkor a légijármű típusa szerint megadott függőleges határokon belül kell maradnod. Drónnal legálisan csak a G sávban mozoghatsz, amely a földfelszín feletti 300 m magasságot jelenti, de ennek is vannak a körülményei.

    Drónztörvény - éjszakai reptetés
    A közvetlen látótávolságú drónokról szóló törvény tiltja az éjszakai repülést is, tehát sötétedéskor ideje megtisztítani a drót.

    A legfontosabb a már említett 100 méteres magassági határ az ATZ és a CTR területeken, ahonnan maximális külön engedélyt kaphat. Ezeken a területeken kívül magasabbra is felmehetsz, akár a fent említett 300 m magasságig is. 150 m-ig a légteret csak más "drónokkal" és repülőgépmodellek pilótaival oszthatod meg, magasabban, legfeljebb 300 m-ig pedig akár kisebb repülőgépekkel is találkozhatsz.

    i

    Ha kezdő pilóta vagy, mindenképp kerüld a magasabb helyzeteket. A figyelem hiánya miatt nem csak repülőbalesetet okozhatsz, de az időjárási viszonyok is profi drónkezelési képességeket igényelnek.t

    A drónzavarók bajba keverhetnek

    Jó hír a dróntulajdonosok számára, hogy Magyarországon nem engedélyezett a drónok lelövése, még magántulajdonban sem. Ám senki sem fogja jó néven venni, ha az adatvédelmét megsértik a kertjükbe jogtalanul betévedő, ártatlan pilóták. Ha ez előfordul, gyakorlatilag nincs túl sok lehetőséged azonnal megvédeni magad. Az Interneten bizonyára találni fogsz utasításokat felfogóhálózat felépítéséhez a saját drónodhoz, vagy cikkeket olyan speciális fegyverekről, amelyeket a drón finoman földel, de hogy valaki hajlandó-e ezeket a költséges megoldásokat otthon használni, az számunkra kétséges. 

    Ám amit tehetsz, ha egy drón megsérti a magánszférádat, hogy képeket készítesz a készülékről és hívod a Rendőrséget. A pilótának látnia kell a drónt, így megkeresheted és megpróbálhatod beazonosítani őt. Akár képeket is készíthetsz róla, ám sehol sem teheted közzé azokat, csak add át a rendőrségnek. Amennyiben a pilóta nem áll közvetlen vizuális kapcsolatban a drónnal, azzal egy Közlekedéstudományi Intézet egy másik jogszabályát sérti meg.

    i

    A drónok két módban kommunikálnak a vezérlőikkel. Míg az EU által jóváhagyott EC üzemmód 25 mW teljesítményű, más országokban (hacsak a helyi törvények nem tiltják) használhatod az FCC módot 100 mW teljesítménnyel, ennélfogva hosszabb tartományban.

    És most az említett zavarókról: a drónokat egy speciális adó - egy drónzavaró - is zavarhatja, amelyet megvásárolhatsz, vagy akár el is készíthetsz. Használatuk azonban illegális. Számos drón egy WiFi hálózatot használ a vezérlőkkel való kommunikációhoz, amelyet az ilyen készülékek teljesen elárasztanak. Az ilyen zavarok illegálisak, csakúgy, mint a más hálózatoktól származó zavarok, ideértve a GSM-t is.

    i Az AlzaMagazinban további cikkeket találhatsz a témában:

    Ahhoz, hogy biztos legyél benne, hogy szabályok és előírások megszegése nélkül repteted a drónodat, meg kell tenned néhány dolgod, de nem sokat. Bízunk benne, hogy ez a cikk átfogóan összefoglal minden lényeges elemet, ám a 1995. évi XCVII. törvény tanulmányozása sem lesz a károdra. Folyamatosan frissítjük majd a cikket, hogy mindig képben legyél a törvény aktuális változásaival.

    Mit írtunk korábban a drónokra vonatkozó jogszabályokról?

    Fontos kérdés, hogy mikor játék egy drón, és mikor egy pilótaengedélyt igénylő, pilóta nélküli légijármű. A kérdést másképp is feltehetjük: Használhatjuk-e a kvadrokopterünket mindenféle engedély nélkül? Ha "repülőmodellt" reptetünk, akkor nem. A légiközlekedési előírások szerint egy "repülőmodell" olyan légijármű, amelyet csupán szabadidős célra használnak, nem haladja meg a 20 kg-ot, és repülés közben a pilótának fenn kell tartania vele a vizuális kapcsolatot. 

    Repülés nagy "R"-rel

    Ha a kvadrokoptert nem kereskedelmi vagy egyéb célokra használod, és manuálisan, felügyeleteddel vezérled, akkor nincs szükség pilótaengedélyre. Személyes célokra videót és fényképeket készíthetsz. Probléma akkor merül fel, például, ha a rögzített videóból pénzt szeretnél szerezni - ebben az esetben ez engedély nélküli légimunkát jelent.

    Ha nincs is szükséged engedélyre a repülőmodell reptetéséhez, bizonyos szabályokat mindenképp be kell tartanod. A legtöbb szabály a józan észen alapul. Repülőmodell vagy drón reptetésével ugyanúgy a légiforgalom részeseivé válunk, mint gyalogosként a közúti forgalomé. Még ha a modell kicsi és könnyű is, fontos szem előtt tartani, hogy egy esetleges lezuhanás valaki sérülését vagy olyan kárt okozhat, amelyért a tulajdonos lesz a felelős.

    Parrot AR.Drone 2.0


    Drónt reptetni szórakoztató

    A reptetést emberektől (legalább 50 m az ajánlott), épületektől (150 m) és sűrűn lakott területektől (150 m) biztos távolságban kell végezni. Nagyon fontos, hogy kerüljük a légiforgalmat vagy a repülő állatokat. Ez azt jelenti, hogy ne repüljünk repülőterek közelében (5500 m-nél kisebb távolságban), se nagy nemzetközi, se kisebb sportrepterek vagy helikopter leszállókhoz közel. Ugyanígy el kell kerülnünk a a repülőtéren kívüli légiforgalmat azáltal, hogy a földhöz képest nem repülünk 100 m-nél magasabbra.

    Ezen kívül kerülni kell a tiltott légtereket vagy repüléstilalmi zónákat. 

    Na de mi van akkor, ha annyira szeretnél drónt reptetni, hogy jegyet is váltanál rá? Ebben az esetben tanulmányozd a drónreptetésre vonatkozó szabályokat (rekreációs felhasználók számára olvasásra ajánlott) és vedd fel a kapcsolatot a Közlekedéstudományi Intézettel

    3,9 11×
    Potensic Atom SE Full Combo
    Drón kamerával - 4K videófelbontás, max. fotófelbontás 12 Mpx, képstabilizátor és forgatható kamera, SD kártya max. mérete 256 GB, 4000 m átviteli távolság, max. sebesség 58 km/h, működési idő 31 perc, GPS, autonóm repülés, hazatérés funkció (RTH) és sport üzemmód, összecsukható konstrukció, mérete szétnyitva 5 × 30 × 24 cm (Ma×Sz×H), tömege 249 g, jogi alkategória A1
    155 190 Ft
    Szállításra kész > 5 db
    Éjfélig megrendeled, reggel az AlzaBoxban leled.
    Infó
    Termékkód: Potensic002
    Autel EVO Nano+ Premium Bundle/White - Drón Ingyenes
    szállítás boltjainkba
    4,0
    Autel EVO Nano+ Premium Bundle/White
    Drón kamerával - 4K videófelbontás, max. fotófelbontás 50 Mpx, 16× digitális zoom, képstabilizátor, online átvitel és HDR mód, 10000 m átviteli távolság, max. repülési magasság 800 m, max. sebesség 54 km/h, működési idő 28 perc, GPS, akadály észlelése, autonóm repülés és objektumkövetés, összecsukható konstrukció, mérete szétnyitva 5,5 × 26 × 32,5 cm (Ma×Sz×H), mérete összecsukva 5,5 × 9,4 × 14,2 cm (Ma×Sz×H), tömege 250 g
    311 990 Ft
    Kérés esetén megrendeljük
    Termékkód: Autel22_11
    3,4 12×
    Wowitec Űrhódító
    Drón kamerával - HD videófelbontás, online átvitel, 250 m átviteli távolság, működési idő 18 perc, GPS, automata leszállás, AutoStart, magasság megtartása és objektumkövetés, rögzített konstrukció, mérete 6 × 37 × 37 cm (Ma×Sz×H), tömege 174 g
    49 090 Ft
    Pillanatnyilag nem elérhető
    Termékkód: HRAMHd603
    4,8 84×
    DJI Mini 2 SE Fly More Combo
    Drón kamerával - 2.7K videófelbontás, max. fotófelbontás 12 Mpx, 4× digitális zoom, képstabilizátor és online átvitel, SD kártya max. mérete 128 GB, 10000 m átviteli távolság, max. repülési magasság 500 m, max. sebesség 57 km/h, működési idő 31 perc, GPS, automata leszállás, AutoStart és autonóm repülés, összecsukható konstrukció, mérete szétnyitva 5,6 × 28,9 × 24,5 cm (Ma×Sz×H), mérete összecsukva 5,8 × 8,1 × 13,8 cm (Ma×Sz×H), tömege 249 g, jogi alkategória A1, jogi osztály C0
    179 990 Ft
    Szállításra kész 4 db
    Éjfélig megrendeled, reggel az AlzaBoxban leled.
    Infó
    Termékkód: DJI23_2HU
    4,0
    Jamara Angle 120
    Drón kamerával - HD videófelbontás, SD kártya max. mérete 4 GB, max. sebesség 40 km/h, működési idő 10 perc, automata leszállás és AutoStart, mérete szétnyitva 4 × 17,5 × 17,5 cm (Ma×Sz×H), tömege 60 g, jogi alkategória A1
    48 990 Ft
    Pillanatnyilag nem elérhető
    Termékkód: HRAif8862
    2,0
    Wowitec Lark Pro
    Drón kamerával - HD videófelbontás, képstabilizátor és online átvitel, SD kártya max. mérete 32 GB, 50 m átviteli távolság, max. sebesség 36 km/h, működési idő 8 perc, magasság megtartása, rögzített konstrukció, mérete 4,5 × 18 × 17 cm (Ma×Sz×H), tömege 101 g, jogi alkategória A1
    33 990 Ft
    Pillanatnyilag nem elérhető
    Termékkód: HRAMHd604
    4,8 84×
    DJI Mini 2 SE Fly More Combo
    Drón kamerával - 2.7K videófelbontás, max. fotófelbontás 12 Mpx, 4× digitális zoom, képstabilizátor és online átvitel, SD kártya max. mérete 128 GB, 10000 m átviteli távolság, max. repülési magasság 500 m, max. sebesség 57 km/h, működési idő 31 perc, GPS, automata leszállás, AutoStart és autonóm repülés, összecsukható konstrukció, mérete szétnyitva 5,6 × 28,9 × 24,5 cm (Ma×Sz×H), mérete összecsukva 5,8 × 8,1 × 13,8 cm (Ma×Sz×H), tömege 249 g, jogi alkategória A1, jogi osztály C0
    179 990 Ft
    Szállításra kész > 5 db
    Éjfélig megrendeled, reggel az AlzaBoxban leled.
    Infó
    Termékkód: DJI23_2
    DJI Mavic Air 2S Fly More Combo - Drón Ingyenes
    szállítás boltjainkba
    4,7 23×
    DJI Mavic Air 2S Fly More Combo
    Drón kamerával - 5,4K (5472 × 3078) videófelbontás, max. fotófelbontás 20 Mpx, 8× digitális zoom, képstabilizátor és online átvitel, panorama, 8 GB belső memória, 18500 m átviteli távolság, max. repülési magasság 500 m, max. sebesség 68 km/h, működési idő 31 perc, GPS, akadály észlelése, autonóm repülés és objektumkövetés, összecsukható konstrukció, mérete szétnyitva 7,7 × 25,3 × 18,3 cm (Ma×Sz×H), mérete összecsukva 7,7 × 9,7 × 18 cm (Ma×Sz×H), tömege 595 g, jogi alkategória A3
    369 900 Ft
    Szállításra kész > 5 db
    Éjfélig megrendeled, reggel az AlzaBoxban leled.
    Infó
    Termékkód: CVIdji2104
    DJI Mavic 3 Pro (DJI RC) (EU) - Drón Ingyenes
    szállítás boltjainkba
    4,0
    DJI Mavic 3 Pro (DJI RC) (EU)
    Drón kamerával - 5,1K (5120 × 2700) videófelbontás, max. fotófelbontás 48 Mpx, 28× digitális zoom, képstabilizátor és online átvitel, 8 GB belső memória, SD kártya max. mérete 512 GB, 15000 m átviteli távolság, max. repülési magasság 500 m, max. sebesség 75,6 km/h, működési idő 43 perc, akadály észlelése, AutoStart, magasság megtartása és objektumkövetés, összecsukható konstrukció, mérete szétnyitva 10,77 × 29,08 × 34,75 cm (Ma×Sz×H), mérete összecsukva 9,54 × 9,8 × 23,11 cm (Ma×Sz×H), tömege 958 g, jogi alkategória A3, jogi osztály C2
    Szuper ár
    809 000 Ft
    Szállításra kész > 5 db
    Éjfélig megrendeled, reggel az AlzaBoxban leled.
    Infó
    Termékkód: DJI23_12
    4,8 84×
    DJI Mini 2 SE
    Drón kamerával - 2.7K videófelbontás, max. fotófelbontás 12 Mpx, 4× digitális zoom, képstabilizátor és online átvitel, SD kártya max. mérete 128 GB, 10000 m átviteli távolság, max. repülési magasság 500 m, max. sebesség 57 km/h, működési idő 31 perc, automata leszállás, AutoStart és autonóm repülés, összecsukható konstrukció, mérete szétnyitva 5,6 × 28,9 × 24,5 cm (Ma×Sz×H), mérete összecsukva 5,8 × 8,1 × 13,8 cm (Ma×Sz×H), tömege 249 g, jogi alkategória A1, jogi osztály C0
    124 890 Ft
    Szállításra kész > 5 db
    Éjfélig megrendeled, reggel az AlzaBoxban leled.
    Infó
    Termékkód: DJI23_3
    Nyomtatás
    P-DC1-WEB05
    28 év tapasztalat az e-kereskedelemben
    3 millió megrendelés évente
    a vásárlók 98% visszatérő
    Több infó
    Felhívunk és szakértői tanácsot adunk
    06-1-701-1111
    Kérdés a rendeléssel kapcsolatban
    Kérdés a termék(ek)kel kapcsolatban
    Kérjük, add meg a telefonszámodat:
    Keress minket
    Az Ön adatainak védelme fontos számunkra Mi, az Alza.cz a.s., azonosítószám: 27082440, sütiket használunk a weboldal működőképességének biztosításához, és a beleegyezéseddel weboldalunk tartalmának személyre szabásához is. Az "Értem" gombra kattintva elfogadod a sütik használatát és a weboldal viselkedésével kapcsolatos adatok átadását a célzott hirdetések megjelenítésére a közösségi hálózatokon és más weboldalakon található hirdetési felületeken.
    További információ Kevesebb információ