Az elektromos autók létezése ma már nem csak az autóipar utópisztikus elképzelése, hanem egy olyan valóság, amely egyre nagyobb részesedést nyer a piacon. Az Európai Gépjárműgyártók statisztikája szerint az Európai Unióban értékesített elektromos autók száma ebben az évben 37,6 százalékkal nőtt. Ebben a cikkben végignézzük az elektromos autók rövid történetét, azok előnyeit és hátrányait a hagyományos autókhoz képest, valamint a kiválasztott modellek összehasonlítását.
Az első kérdés az, hogy mik is azok az elektromos autók és miben különböznek a hagyományos, belső égésű motorral hajtott autóktól. Az elektromos autók olyan elektromos járművek, amelyeket akkumulátorok, üzemanyagcellák és néha napelemek látnak el a mozgáshoz szükséges energiával. És nem rendelkeznek olyan hagyományos alkatrészekkel, amelyeket benzin és dízel üzemű járművekben találhatunk. Például nem csak belső égésű motorral, kipufogó rendszerrel, váltóval, hanem gyújtógyertyákkal, kuplunggal vagy motorolajjal sem találkozunk. Sok előnye van, de hátrányai is akadnak.
Bár meglepőnek tűnhet, az első elektromos autót nem a 21., hanem a 19. században mutatták be. Ezt a holland professzor, Sibrandus Stratingh tervezte még 1835-ben. Ez azért is különösen érdekes, mert az első belső égésű motoros gépkocsi majdnem 50 évvel később jelent meg. Így nem meglepő, hogy az Egyesült Államokban a 20. század elején több elektromos jármű közlekedett, mint belső égésű motorral rendelkező autó. Minden megváltozott az elektromos indító feltalálásával és a Ford T modell gyártásának megkezdésével. Az autó mérföldkő volt az amerikai autók tömeges népszerűségében és szó szerint "kerekekre építette Amerikát". Ezután a forradalom után az elektromos járművek visszaszorultak, és háttérben is maradtak a 21. század elejéig.
Az egyik első sorozatgyártású elektromos autó az amerikai Baker Motor Vehicle terméke volt. Abban az időben a cég "A legnagyobb elektromos jármű gyártó a világon" címmel büszkélkedhetett. Az 1899 és 1915 között gyártott autók akár 80 km-es hatótávolságot, és 23 km/h végsebességet kínáltak. A Baker Electric akkor 2300 dollárba került (mai árfolyamon körülbelül 640 ezer forint). Manapság az autó 63.300 dollárba, vagyis körülbelül 17.700.000 forintba kerülne.
Az elektromos autókat az amerikai Tesla Motors segítette ki az érdektelenség homályából. A Tesla Motors az elektromos autók gyártásán kívül napelemek és akkumulátorok előállításával foglalkozik. A határtalan képzeletéről híres Elon Musk, a cég vezérigazgatója ugyanezt a tisztet tölti be a SpaceX-nél, amely az egyik első magántulajdonú űrkutatási vállalat.
A cég által 2008-ban és 2012-ben indított Tesla X és Tesla S elektromos autók a legismertebbek közé tartoznak, és világszerte sikert arattak. De más autógyártók is csatlakoztak, és például BMW, Volkswagen, Hyundai, Nissan vagy Renault elektromos autót is vásárolhatsz. Még a cseh Škoda sem akar lemaradni, és tervezi elektromos autók gyártását. Nyilvánosságra is hozta a jövőbeni V elektromos járműre vonatkozó terveit.
Az elektromos autóknak ismertek a vitathatatlan előnyei. Sokkal kevésbé szennyezőek, mint a belső égésű motorok, így nem jelentenek közel sem akkora terhet a környezetre. Ráadásul gyakorlatilag hibamentesek, és állandó, nagy nyomatékuknak köszönhetően nagyon alacsony sebesség mellett is rendkívül sima futást biztosítanak.
Mégis, a legtöbb ember számára az elektromos autó vásárlása melletti legnyomósabb érv az, hogy jóval olcsóbb fenntartani. Ha például egy év alatt 30 000 km-t utazol, a kilométerenkénti költséged 10 forint alatt lesz. Összehasonlításképpen a hagyományos autóval megtett kilométerekért több mint 20 forintot fizetsz - ha az autó gazdaságos. Így az elektromos autó működtetésének teljes megtakarítása 5 év használat után jóval 1 500 000 forint fölé emelkedhet. És ez egy nagyon vonzó összeg.
Az alábbi táblázat összehasonlítja az elektromos járművek, hibridek és a dízel, illetve benzin üzemű motorokkal ellátott hagyományos autók körülbelüli üzemeltetési költségeit. Minden kategóriában bemutatjuk a leghíresebb autókat, amelyeket az utakon láthatunk.
Tesla Model S 75D | Toyota Prius Prime | Skoda Octavia 1.9 TDI | Ford Focus 1.6 L | |
Típus | Elektromos autó | Hibrid | Dízel | Benzin |
Költség 1 km-enként | 3,6 Ft | 8,7 Ft | 15,5 Ft | 17,9 Ft |
30 000 km éves költsége | 108 000 Ft | 261 000 Ft | 465 000 Ft | 537 000 Ft |
Megjegyzés: Az adatok az átlagos üzemanyagárakra vonatkoznak 2017 első felében: 1 kWh - 21 HUF, 1 liter benzin - 334 HUF, 1 liter dízel - 322 HUF.
Itt a földön semmi sem tökéletes, és nem jelentenek kivételt az elektromos autók sem. A legfőbb hátrányai között említik, hogy csak rövid utat képes megtenni egy feltöltéssel. Az elektromos autók akkumulátorainak állapota nem rossz, de az biztos, hogy van hova fejlődni. Az egy feltöltéssel megtehető távolság az olcsóbb modellek esetében 100-200 kilométer, ami nagyon kevés. Egy átlagos belső égésű motorral szerelt autó egy teli tankkal 700 kilométert gond nélkül megtesz. A Tesla S elektromos autó feltöltött akkumulátorával akár 466 km-t utazhatsz. Ez durván a hatótávolság fele a hagyományos autókhoz képest.
A töltőállomások hálózata sem túl sűrű hazánkban jelenleg. Ma Magyarországon csak mintegy 200 elektromos töltőállomás van. A kormány szeretné ezt a számot jelentősen növelni. Ez minden bizonnyal örömteli tény, de a hagyományos benzinkutak számával még sokáig nem említhető majd egy napon. Az országban 2146 hagyományos töltőállomást tartottak nyilván 2015-ben.
Sokakat elriaszt az elektromos autó vásárlásától annak magas ára. Természetesen a márkák és a modellek között van különbség, de általánosságban elmondható, hogy az elektromos autók 2-3-szor drágábbak, mint az ugyanolyan kategóriás benzines és dízel társaik. A Tesla S luxus szedán alapára például közel 22 millió forint. Más gyártóknak vannak olcsóbb modelljeik. A BMW i3 elektromos változata 10.5, a Volkswagen e-Up!-ja csak 7 millió forintba kerül. Viszont ez csak akkora, mint a Škoda Citigo. Vagyis, ha az árak nem csökkennek a belátható jövőben, akkor a fogyasztók túlnyomó többsége maximum használtan fog tudni elektromos autót venni.
Elektromos autó | Tesla Model S 75D | VW e-Up | Nissan Leaf | BMW i3 |
Hatótávolság | 490 Km | 160 km | 250 km | 250 km |
Gyorstöltés (400 V) | 70 min | 30 min | 30 min | 30 min |
Hagyományos töltés (230 V) | 8 h | 11 h | 13 h | 14 h |
Akku kapacitása | 75 kWh | 18,7 kWh | 30 kWh | 33 kWh |
Teljesítmény | 386 kW | 60 kW | 80 kW | 125 kW |
Tömeg | 2 108 kg | 1 214 kg | 1 505 kg | 1 195 kg |
Forgatónyomaték | 498 Nm | 210 Nm | 224 Nm | 250 Nm |
Fogyasztás (/ 100 km) | 19,13 kWh | 11,7 kWh | 15 kWh | 12,6 kWh |
Max. sebesség | 225 km/h | 130 km/h | 144 km/h | 150 km/h |
Csomagtartó térfogata | 894 l | 251 l | 370 l | 260 l |
Ár | kb. 26 millió Ft | 6,9 millió Ft | 8,4 millió Ft | 11 millió Ft |
A magasabb ár nem rettent el, és szeretnél elektromos autót vásárolni? Akkor jó hírünk van: az Alza.hu elindítja az elektromos járművek online értékesítését. Igen, jól hallod. Épp most változtatjuk meg a történelmet, és forradalmi módon elkezdjük az autóknak kizárólag az interneten keresztül történő értékesítését.
Az elektromos autók Magyarországon zöld rendszámot kapnak, amellyel minden közterületi parkolóban ingyen parkolhatnak Budapesten. Ezt a lehetőséget az ország több nagyvárosa is biztosítja regisztráció után, mivel felismerték a kevésbé környezetszennyező autók előnyeit.