A „multiplayer“ olyan játékmódot jelent, amelyben két vagy több játékos egyszerre játszhat. A multiplayer játékok lehetővé teszik a játékosok közötti interakciót, függetlenül attól, hogy fizikailag ugyanazon a helyszínen tartózkodnak-e (helyi multiplayer) vagy különböző helyszíneken, de hálózaton keresztül kapcsolódnak egymáshoz (online multiplayer). A multiplayer játékmódoknak több típusa létezik:
MUD (Multi-User Dungeon): Az 1970-es évek végén jelentek meg a MUD-ként ismert szövegalapú többjátékos játékok. Ezek a játékok voltak a modern MMO-k előfutárai, és lehetővé tették a játékosok számára, hogy szövegalapú virtuális világokban kommunikáljanak és interakcióba lépjenek egymással.
Arcade játékok: Az 1980-as években a többjátékos mód népszerűvé vált az arcade játékokban, ahol a játékosok egymás ellen játszhattak, vagy valós időben együttműködhettek. Az olyan játékok, mint a „Pac-Man” és a „Street Fighter” multiplayer móddal rendelkeztek.
Otthoni konzolok: Az olyan otthoni konzolok megjelenésével, mint az Atari 2600 és a NES, a többjátékos játékok is elterjedtek. Az olyan játékok, mint a „Super Mario Bros.” lehetővé tették, hogy a játékosok egy képernyőn játszhassanak együtt.
PC játékok: Az otthoni számítógépek és a helyi hálózatok (LAN) fejlődésével a többjátékos PC-s játékok népszerűvé váltak. Az olyan játékok, mint a „Doom” és a „Quake” lehetővé tették a játékosok számára, hogy egymás ellen játszanak egy helyi hálózaton keresztül.
Online multiplayer: Az első igazi online multiplayer játékok az 1990-es években jelentek meg. Az olyan játékok, mint az „Ultima Online” (1997) és az „EverQuest” (1999) hozták létre az MMORPG műfajt, ahol több ezer játékos léphetett kapcsolatba egymással egy virtuális világban.
Konzolok: Az olyan konzolok megjelenésével, mint a PlayStation 2, az Xbox, majd az Xbox 360 és a PlayStation 3, az online többjátékos módok általánossá váltak. Az Xbox Live és a PlayStation Network lehetővé tette, hogy a játékosok online játszhassanak egymás ellen.
MMORPG: Az olyan játékok, mint a „World of Warcraft” (2004) meghatározták a modern MMORPG műfajt, így világszerte játékosok milliói játszottak vele.
eSports: A versengő játékok profi sporttá vált az olyan játékok versenyeivel és ligáival, mint a „League of Legends”, a „Dota 2” és a „Counter-Strike: Global Offensive”.
Battle Royale: A többjátékos játékok új műfaja, ahol több száz játékos küzd meg egymással az utolsó ember küzdelmében, olyan játékokkal vált népszerűvé, mint a „Fortnite” és a „PUBG”.
Cross-platform multiplayer: Az olyan játékok, mint a „Fortnite” és a „Minecraft” lehetővé teszik, hogy a játékosok különböző platformokon (PC, konzolok, mobileszközök) együtt játszanak.
A multiplayer játékok hosszú utat tettek meg az egyszerű szövegalapú MUD-októl az összetett virtuális világokig és a professzionális eSportig. A folyamatos technológiai fejlődésnek és a növekvő konnektivitásnak köszönhetően a többjátékos játékok a modern játékkultúra fontos részévé váltak, lehetővé téve a játékosok számára, hogy világszerte együttműködjenek és versenyezzenek.