Az objektív a fényképezőgép vázának szerves része és döntő hatással van a fénykép végső minőségére. Ezért mindig érdemes gondolni arra, hogy mi lesz a fotó témája és annak megfelelően választani. Tökéletes lencse sajnos nem létezik. A profi fotósok kezeügyében is több objektív van, amit a célnak megfelelően váltogatnak.
Kiváló optikai tulajdonságok és megjelenítés, sok fotós erre esküszik.
Portré vagy film objektívek
Ideális első objektív kezdő fotósoknak. Egy objektívvel helyettesítheted néhány fix fókusztávolságú objektív gyújtótávolság tartományát.
Sokoldalú objektív, utazásokhoz ideális
A gyártó által javasolt eredeti objektívek
A tükörreflexes fényképezőgépek gyártói saját objektív sorozatokat használnak, pl. Nikon – Nikkor, amelyek garantálják a kölcsönös kompatibilitást. De nem mindig az eredeti objektív az optimális választás. Gyakran ár-érték arányban kedvezőbbek a nem eredeti gyártótól származó darabok.
Más gyártók objektívei
A nem eredeti objektívek általában olcsóbbak, mint a Nikon vagy Canon termékei. Az ár azonban nem az egyetlen tényező. Napjainkban más gyártók termékei minőségben is felveszik a versenyt az eredetiekkel. A választáskor ezért inkább az adott lencse minőségét és tulajdonságait nézd, ne a gyártót. Nem eredeti objektívet gyárt például a Sigma vagy a Tamron. A vásárláskor fontos odafigyelni, hogy a választott objektív kompatibilis-e a fényképezőgépeddel.
Halszem
Nagylátószögű
Közepes (normál) objektív
Teleobjektív
A kamera váza, illetve az érzékelő mérete szerint:
Azok az objektívek, amelyek kompatibilisek a full frame gépekkel a kisebb, APS-C érzékelős fényképezőgépekkel is használhatóak.
Az APS-C érzékelős gépekhez tervezett objektívek nem használhatók a full frame érzékelősekkel.
A sportot a gyorsan mozgó objektívek jellemzik. Ez fokozott igényeket támaszt a technológiával szemben. Rövid expozíciós idő és gyors és pontos automatikus élességállítás szükséges. A fotósok között különösen a nagy zoom objektívek népszerűek 70 – 200 mm tartománnyal, lehetőleg f/2.8 fényerővel. Professzionális, például labdarúgó-mérkőzések fotósai gyakran fix objektíveket használnak nagyobb fókusztávolsággal. Azonban ezeknek az objektíveknek az ára meghaladja az átlagos fotósok pénzügyi lehetőségeit.
Az sehol sincs megírva, hogy a szélesebb fókusz nem használható fotózáshoz. Ha gond nélkül lehetőséged van közelebb kerülni a témához, ezzel a módszerrel érdekes felvételeket készíthetsz.
A vadvilág fotózása nagyon specifikus és drága dolog. Nyugodtan számolhatsz azzal, hogy a szükséges objektívek ára néhány százezer és akár pár millió forint között mozoghat. Sok szempontból hasonlóak a sport objektívekhez. A legfontosabb tulajdonságuk a megfelelő gyújtótávolság, legalább 300 mm a lehető legjobb fényerő mellett. 400 mm-es fókusztávolságig a fényerő akár f/2.8, a nagyobb fókuszúak csak f/4 vagy ennél gyengébb fényerővel rendelkeznek.
Az amatőr fotósok, akiknek nincsenek olyan anyagi lehetőségeik, hogy nagy fókusztávolságú objektívet vásárolhassanak, megoldhatják a helyzetet telekonverter beszerzésével. Ezzel meghosszabbítható a gyújtótávolság az optikai minőség és a fényerő romlása mellett.
Portéfotózáshoz a fix fókusztávolságú objektívek az ideálisak. Ezeket nagyobb fényerő és jobb optikai minőség jellemzi. Pont a fényerő az, ami kulcsfontosságú a jó minőségű portéhoz, mert összefüggésben áll a háttér elmosódásával. A zoom objektívek adta rugalmasság itt nem annyira szükséges, az ideális kompozíciót keresve van elegendő idő pár lépés megtételére.
Portréfotózáshoz az olyan objektív a jó választás, amelynek fókusztávolsága 50 mm, fényereje f/1,8 vagy annál magasabb. A Canon és Nikon modellek árai kb. 60.000 Ft-ról indulnak.
A riportfotózás bizonyos fokú készséget és felkészültséget igényel, ami miatt a nehezebb műfajok közé tartozik. Az alapja egy nagylátószögű, 28 – 35 mm-es objektív jó fényerővel – soha nem tudhatod előre, milyen fényviszonyok között kell majd fényképezned. Nagyobb igényt támaszt az élességállítási mechanizmusra nézve is, mivel gyorsan és hibátlanul el kell kapni a megismételhetetlen pillanatokat.
A riportfotózás gyakran a legkedvezőtlenebb külső hatásokkal fonódik össze – por, ütések, esések, stb. Ezért érdemes figyelembe venni az objektív felépítését az ellenállóság szempontjából is. A műanyag objektívek nem por- és vízállók és professzionális használatra nem alkalmasak.
Azokban az esetekben, ahol távolabb vagy a cselekményektől, jobb a nagyobb fókusztávolság. Például a Canon 75-300 mm f/4-5.6 vagy a Nikkor 70-300 mm f/4.5-5.6.
Más típusú objektívektől eltérően a makró objektívek lehetővé teszik a kép minimális fókusztávolsággal és legalább 1:1 méretaránnyal történő, vagyis valós méretű rögzítését. Ha közelről szeretnél egy témát fotózni, elengedhetetlen a megfelelő gyújtótávolság (minimum 50 mm) és a minimális fókuszálási paraméter.
Ezenkívül az objektívnek rendelkeznie kell képstabilizátorral, mivel nem mindig lehet állványról fotózni. Az automatikus fókuszálást ne használd olyan gyakran – a végeredményt néha milliméterek határozzák meg, ezért gyakran a kézi fókuszálás szükséges a precizitáshoz.
Tájfotózáshoz a legmegfelelőbb a nagylátószögű, 12-20 mm objektív, hogy a felvételen minél több látszódjon. A fényerősség itt nem játszik olyan fontos szerepet, mint más műfajoknál, mivel szándékosan nagyobb rekeszértékeket (f/5.6 és magasabb) használnak annak érdekében, hogy az érzékelő teljes felületén a lehető legjobb élességet érjék el.
Bár meglepő lehet, de tájfotózásnál teleobjektívek is használatosak abban az esetben, ha egy olyan távoli objektumot szeretnénk megörökíteni, ami a táj része. Univerzális megoldás ebben az esetben egy 70-300 mm fókusztávolságú objektív. A fényerő és a élességállítási mechanizmus sebessége itt nem kulcsfontosságú paraméter, ami jó hír a pénztárcának.
A fókusz az objektív középpontja, ahol az áthaladó fénysugarak metszik egymást. A fókusztávolságot az objektív középpontja és azon sík között mérik, amelyen a fotózott téma közelíthető. Egyszerűen fogalmazva, minél kisebb a gyújtótávolság, annál nagyobb az objektív látószöge – de ez az érzékelő méretétől is függ.
A gyújtótávolság alapján az objektíveket három alapvető csoportra oszthatjuk:
Egyes objektívek optikai képstabilizátorral vannak felszerelve, amely kiküszöböli az elmosódást. A gyakorlatban így hosszabb expozíciós idő érhető el állvány használatának szükségessége nélkül. Ez a tulajdonság elsősorban a sportfotózásnál hasznos.
Az objektív fókuszálásához egy fókuszmotor szükséges. De nem minden objektív rendelkezik saját motorral. A gyakorlatban ezekkel az alternatívákkal találkozhatunk:
Az objektívek optikai minőségére elsősorban a használt lencse típusa és az antireflex réteg van hatással – a drágább objektíveknél a leggyakoribbak az aszférikus lencsék és ED üvegek.
Az aszférikus lencséknek a szférikusokkal szemben megvan az az előnyük, hogy kisebbek, könnyebbek és jobb optikai tulajdonságokkal rendelkeznek, amelyek elnyomják az optikai hibákat – a lencse a széleken ellaposodik, így a fénysugarak közvetlenül a fókuszba futnak. Azok az objektívek, amelyek aszférikus lencséket használnak, kisebb méretűek. A leggyakrabban az ASL, ASPH (Aspherical Lens) és hasonló rövidítésekről ismerhetők fel.
Az ED üvegek megtörik a fénysugarakat a színspektrumon, így még jobb optikai minőségű és élesebb fénykép készíthető, ami ugyanakkor elnyomja a kromatikus aberrációt (színhibát). Ezeket a leggyakrabban az ED, LD és AD rövidítésekkel jelölik.
Végül, de nem utolsósorban a vezető objektívgyártók különböző fényvisszaverő bevonatokat alkalmaznak a lencsék felületén, hogy minimalizálják a fényességet, amikor fénnyel szemben történik a fényképezés és hogy elkerüljék a kontrasztvesztést. Erre a leggyakrabban az E, MC és MRC rövidítésekkel hivatkoznak.
A bajonett rögzíti az objektívet a kamera vázához. Minden gyártó általában saját típusú bajonettet használ, ezért nem kompatibilisek egymással. Az inkompatibilis objektívekhez és vázakhoz különböző átalakítók és adapterek kaphatók, de ezek korlátozhatnak bizonyos funkciókat, például az automatikus élességállítást.
A crop faktor egy arányszám, ami az objektív gyújtótávolságát számítja át a valós látószög értékének meghatározása érdekében. Gyakorlatilag, ez a kisfilmes méret átlójának és a fényképezőgép érzékelője átmérőjének aránya. A látószög az érzékelő méretétől és az objektív gyújtótávolságától függ.
A mélyélesség az elkészült képen látható legközelebbi és legtávolabbi éles objektum közötti távolság különbséget fejezi. A rekesz nyitása-zárása hatással van a mélységélességre.
Az objektív gyújtótávolsága egy érdekes mérőszám, amivel tulajdonképpen az objektívek látószögét jellemezzük. Ha lemérjük, hogy a párhuzamosan érkező sugarakat a lencsétől hány milliméter távolságban gyűjti össze egy pontban az objektív akkor megkapjuk a gyújtótávolságot.
Az objektív fényereje (f) azt fejezi ki, hogy az objektív milyen mennyiségű fényt képes összegyűjteni a fényképezésnél, amit aztán a fényképezett tárgy kirajzolásánál használ fel. A fényerő egy arányszámot jelöl, ami azt mutatja, hogy hogyan aránylik a gyújtótávolság az átmérőhöz.
A képstabilizátor segít megakadályozni a kép a fényképezőgép remegése miatti elmosódását. A képstabilizáló objektívet a leginkább akkor használod ki, amikor zoomolsz vagy éppen kézből készítesz felvételt, nem pedig állványról.
Szótár
Fényerő
A fényerő megmutatja, mennyi fényt képes átengedni az objektív az érzékelőre. Ezt a rekeszértékkel határozzák meg. Igaz rá, hogy minél alacsonyabb ez az érték, annál nagyobb a fényerő. A legerősebb fényerejű fix fókusztávolságú objektívek f/1.4 körül mozognak, a zoom objektíveknél f/2.8-nál kezdődnek. A magasabb fényerő rövidebb expozíciós időt és kisebb élességet eredményez (homályos háttér), de az objektív nagyobb fókuszálási pontosságát és optikai minőségét igénylik.
A fényerő különösen a portré és sport objektíveknél fontos tulajdonság. Épületek és tájak fotózásánál magas rekeszszámokat használnak (az élesség miatt). A kiválasztás során ezért fontos, hogy kifejezetten a lencse optikai minőségére koncentrálj.