A 4K monitorok kivételesen magas felbontással rendelkeznek (3 840 × 2 160 vagy 4 096 × 2 160 pixel). Ennek köszönhetően hihetetlenül részletes képet és hatalmas munka vagy játékterületet nyújtanak.
A 4K monitorokat használhatja hagyományos számítógépes munkákhoz (MS Office programok - Word, Excel, PowerPoint stb.), játszáshoz, grafikai munkákhoz, fényképek és videók szerkesztéséhez, reklám és prezentációs célokra, vagy univerzális otthoni monitorként (mindig az adott monitor tulajdonságaitól függ).
Irodai vagy otthoni használatra
Bármelyik 4K monitor kiválóan alkalmas a hagyományos számítógépes munkákhoz (MS Office programok - Word, Excel, stb.), vagy mint univerzális otthoni monitor.
Játékokhoz
Amennyiben játszáshoz választana 4K monitort, akkor fontos, hogy a válaszideje 4 ms alatt legyen, valamint, hogy a képfrissítési frekvenciája legalább 60 Hz legyen. Így sima és éles képet kap majd a gyors jeleneteknél is.
Fényképek és videók szerkesztéséhez
Grafikusok vagy szerkesztők számára az olyan 4K monitorok alkalmasak, amelyek legalább 10bit színmélységgel rendelkeznek és sok színt képesek élethűen megjeleníteni.
Színmélység | 6 bit | 8 bit | 10 bit | 15 bit |
A monitor által megjelenített színek száma | 262 144 | 16 777 216 | 1 073 741 824 | 35 184 372 088 832 |
Vállalkozóknak
A nagyobb méretű kijelzők alkalmasak reklám és prezentációs célokra, míg az érintőképernyős monitorok használhatók információs pultként, pénztár vagy önkiszolgáló rendszerek részeként.
A panel típusa nagy mértékben befolyásolja a monitor által megjelenített kép tulajdonságait. Az IPS és S-IPS monitorok élethűbb szín reprodukcióval és nagy betekintési szöggel (178° horizontálisan és vertikálisan) rendelkeznek. A TN monitorokkal szemben drágábbak és nem olyan gyors a válaszidejük. A PVA és MVA technológiával készült monitorok képminősége és ára is az IPS/S-IPS és TN monitorok között van. A TN monitorokkal szemben élethűbb a szín reprodukció, az IPS/S-IPS monitorokkal összehasonlítva pedig olcsóbbak.
A fényes felület telt és élethű színeket ad, viszont jobban veri vissza a környezeti fényt, ezért rosszabbul olvasható, ha rásüt a nap. A matt felszín szinte egyáltalán nem veri vissza a környezeti fényt, de a színek reprodukciója nem annyira valósághű. Az antireflexiós felület egy kompromisszum a fényes és a matt felület között. A képernyő jobban olvasható, mint a fényes felület esetében, a színek pedig teltebbek a matt monitorhoz viszonyítva.
Ahhoz, hogy a monitort használni tudjuk, legalább egy olyan video csatlakozóval rendelkezni kell, mint amilyen a számítógépen található. Ha ez nem így van, nem fogjuk tudni csatlakoztatni.
Az alap video csatlakozó az analóg D-SUB (VGA). Elsősorban régebbi számítógépeken található (régebbi grafikus kártyákon). A többi csatlakozóhoz viszonyítva rosszabb képminőséget biztosít. Az újabb számítógépeken, illetve grafikus kártyákon digitális DVI vagy HDMI konnektor található, amelyek a D-SUB (VGA)-hoz viszonyítva stabilabb képet és élethűbb színeket nyújtanak. Drágább modelleken az utóbbi időben feltűnt az ún. DisplayPort csatlakozó, amely képes a tömörítés nélküli képet nagyon magas minőségben tovább juttatni.
Megadja a képernyő által megjeleníteni képes pixelek (képpontok) számát a vízszintes és függőleges irányban. Általánosságban érvényes, hogy minél nagyobb a monitor maximális felbontása, annál részletesebb képet és annál nagyobb munka és játékterületet nyújt. A 4K monitorok maximális felbontása 3 840 × 2 160 vagy 4 096 × 2 160 pixel.
A válaszidő azt jelöli, hogy a monitor milyen gyorsan képes a számítógép által kért képet megváltoztatni. Minél alacsonyabb ez az érték, annál élesebb és folyamatosabb a kép a gyors jeleneteknél. A gamer monitoroknál a válaszidő nem szabadna, hogy meghaladja a 4 ms. Az akció és sport játékok rajongóinak az 1-2 ms válaszidővel rendelkező monitorok beszerzését ajánljuk.
A monitor azon tulajdonsága, amely azt adja meg, hogy egy másodperc alatt hányszor képes átrajzolni a megjelenített képet. A frekvencia Hz-ben van megadva. Általánosságban érvényes, hogy minél magasabb a monitor képfrissítési frekvenciája, annál simább képet ad. A magasabb frekvenciával rendelkező képernyők kevésbé terhelik meg a szemet. A 60 Hz-es monitorok már megfelelően sima képet biztosítanak.
A betekintési szög az a maximális szög, amelyből a monitoron megjelenő kép a színek vagy a kontraszt torzulása nélkül nézhető. Minél nagyobb a betekintési szög, annál jobb. A betekintési szögek mérete a képernyő panel típusától függ. Az IPS és az S-IPS monitorok betekintési szöge a legnagyobb (178 fok), a PVA és az MVA képernyők ezen a téren egy kicsit rosszabbak. A TN monitorok rendelkeznek a legalacsonyabb betekintési szöggel.
A pivot vagy más néven portré mód funkció lehetővé teszi, hogy a képernyőt függőlegesen használjuk. Ez a megoldás elsősorban irodai munkákhoz, vagy hosszú szövegek olvasásához ajánlott.
A színmélység azt fejezi ki, hogy hány bitre van szükség egy képpont, pixel megjelenítéséhez. Ettől függ a színek száma, amelyet a monitor megjelenít. A színmélység elsősorban grafikai munkák, fényképek vagy videók szerkesztésénél fontos.
A Low Blue Light vagy BlueLightFilter egy olyan technológia, amely csökkenti a képernyő által kibocsátott káros kék fény mennyiségét. Ezzel védi a szemet a túlzott megterheléstől.
A Flicker-free vagy más néven Flicker Less technológia kiküszöböli az LCD monitorok villódzását. Előfordulhat, hogy a vibrálás nem is látható, mégis szemfáradtságot vagy extrém esetben valamilyen szem/látás problémát okozhat.
Kifejezések szótára
Képátló
A monitor két átellenes (felső és alsó) sarka közötti távolságot jelöli. Általában hüvelykben van megadva. Egy hüvelyk 2,54 cm. Minél nagyobb a monitor, annál átláthatóbb lesz a munkaterület.