A hegyikerékpárokat terepekre tervezték, de közutakon is használhatók. Ezek a kerékpárok rendkívül népszerűek az univerzális felhasználásuk miatt.
Igen, a hegyikerékpár gyakorlatilag bármilyen használatra alkalmas. Ezenkívül kényelmes, valamint használhatod kirándulásokhoz, eljuthatsz vele a munkahelyedre, sőt közlekedhetsz vele a városban vagy a természetben.
Igen. Ha a hegyikerékpárt gyakrabban fogod használni a közutakon, akkor cseréld ki a meglévő gumiabroncsokat sima felületűekre. Ez megkönnyíti a kerékpározást a közutakon.
A felfüggesztett kerékpár elnyeli az ütéseket egyenetlen terepeken való közlekedéskor. Felfüggesztés nélkül a kerékpár nem lenne annyira kényelmes. Azonban kellemetlen lehet, ha a felfüggesztés nem zárható - például ha tekersz felfelé a dombra, akkor a pedálokba átvitt erő egy részét elnyeli a villa.
A hegyikerékpár ún. semleges nyereggel rendelkezik. Ez azt jelenti, hogyha a nyergen ülsz, akkor a tested és a sík felület körülbelül 40°-os szöget zár be. Nem terheli meg túlságosan a hátat, de nem is annyira pihentető, mint egy rekreációs nyereg, amelyen szinte teljesen egyenesen ülsz.
A váz magasságát leggyakrabban hüvelykben vagy S, M, L, XL méretekben adják meg. Ezt a láb és az ágyék közötti távolság vagy a testmagasság alapján határozzák meg.
Testmagasság cm-ben |
A váz magassága megjelölés szerint | |
---|---|---|
165 cm-ig | 15", 16", S, 44 cm-ig | |
160-170 cm | 17", 18", M, 48 cm-ig | |
170-185 cm | 19", 20", L, 52 cm-ig | |
185-200 cm | 21", 22", XL, 55 cm-ig | |
195 cm felett | 23", 24", XXL, 58-60 cm | |
*A fenti táblázatban szereplő értékek csak tájékoztató jellegűek, és kivételes esetekben eltérhetnek. |
Az acélvázak nagy szilárdságúak és olcsóbbak. Hátrányuk, hogy nagyobb a tömegük és hamarabb korrodálódnak. A karbonváz könnyebb és jól hajlik, valamint a szilárdsága nem csökken az idővel. A dúralumínium váz olcsóbb, de ugyanakkor nehezebb, mint a karbonváz.
A legigényesebb terepekre a teljesen felfüggesztett szerkezet alkalmas. A felfüggesztett elülső villával rendelkező kerékpár közutakon és terepeken is használható. Fontos, hogy az elülső és a hátsó felfüggesztés zárható legyen - így nem nyeli el az energiát, ha tekersz fel a dombra.
A leggyakoribb változat a v-fékek (v-brake), amelyek úgy fékeznek, hogy a fékpofákat a felnihez szorítják. Ezek olcsók, kevés karbantartást igényelnek, de a fékhatásuk vízzel való érintkezéskor csökken. A második típus a tárcsafékek, amelyek nedvesen és szárazon is jól fékeznek, ám nehezebb őket karbantartani. Mindkét típus fékzsinórral vagy hidraulikusan is működtethető.
A hátsó váltó egy olyan mechanizmus, amely a legtöbb kerékpáron megtalálható és a terhelés fokozatának kiválasztására szolgál. A kis fokozat jól jön, ha a dombra akarsz feltekerni, viszont többet kell pedáloznod. Sík utakon pedig előnyösebb a nagy fokozat, amelynek köszönhetően nem kell annyit pedáloznod és a kerékpározás is kényelmesebb lesz.
A váz méretét hüvelykben vagy S, M, L, XL méretekben adják meg. Ezt a láb és az ágyék közötti távolság vagy a testmagasság alapján határozzák meg. A vázat acélból, dúralumíniumból vagy karbonból készítik. Az acélváz nehezebb és hamarabb korrodálódik. Előnye a nagy szilárdság és az alacsonyabb ár. A dúralumínium váz nehezebben korrodálódik és viszonylag könnyű. A karbonváz a legkönnyebb, nem korrodálódik, jól hajlik és a szilárdsága nem csökken az idővel.
A villa felfüggesztése sűrített levegőn vagy rugón alapul. A rugós kivitelezés olcsóbb, és valamivel érzékenyebb csillapítást biztosít, mint a levegős változat. Hátránya a rugóerő és a kerékpáros tömege közötti összefüggés, illetve a tulajdonságok megváltozása a környezeti hőmérséklet változásakor. A légfelfüggesztés sporthoz és rekreációhoz is alkalmas. A légnyomás a kerékpáros tömegéhez igazítható, és a jellemzőinek köszönhetően nagyon gyakran használják, viszont drágább. A zármechanizmus lehetővé teszi a felfüggesztett villa rögzítését. Ha nincs rögzítve a villa, miközben tekersz fel a dombra, akkor a pedálokba továbbított erő egy részét elnyeli a villa.
Kerékátmérő
A 26“-es kerékátmérő a legkisebb elérhető méret. A kisebb magasságnak köszönhetően nagyobb biztonságban érzed magad a kerékpáron, és remekül kezelhető. Kiválóan alkalmas dinamikus, kihívásokkal és éles kanyarokkal teli terepekre.
A középút a 27,5”-es átmérő, amely tisztességes sebességet és jó irányíthatóságot kínál.
A 29”-es kerék a leggyorsabb, de az irányításához jó fizikumra van szükséged. A 29”-es kerékpárhoz az ideális testmagasság 175-180 cm vagy e felett. Ez kezeli a legjobban az egyenetlenségeken való áthaladást. Továbbá jobb tapadással rendelkezik, mint a kisebb átmérőjű kerekek, így a legtöbb sportoló ezt használja.
A kerékpár méretének kiválasztásáról bővebben ebben a cikkünkben olvashatsz.