Amellett, hogy többféle kerékpártípus létezik, az egyes modellek különböznek egymástól a kerék méretében, a váz anyagában, méretében és magasságában, vagy a fék típusában, illetve egyéb paraméterek tekintetében is. Ahhoz, hogy hosszú ideig elégedett lehess bicikliddel, nélkülözhetetlen az optimális választás. Ebben a cikkben tippeket adunk a megfelelő kerékpár kiválasztásához, függetlenül attól, hogy bevásárlásra, sportolásra, országúti tekerésre vagy terepre készülsz-e vele.
Egy teljesen feltöltött e-bike segítségével több tíz, de akár száz kilométert is könnyedén megtehetsz. Fizikailag fittebb partnereiddel és barátaiddal is lépést tudsz majd tartani. Munkahelyedre pedig gyorsabban juthatsz el, mint tömegközlekedéssel, anélkül, hogy leizzadnál. További bónusz, hogy környezetbarátabb leszel. Ha pedig lemerül az akkumulátor, csak pedálozz tovább, ugyanúgy, mint egy hagyományos kerékpárral, bár a pedálozás egy kicsit nehezebb lesz az e-bike-kal. Az elektromos biciklik hátránya, hogy drágábbak. Manapság egyes kerékpárszervízek azt is felajánlják, hogy hagyományos kerékpárokat építenek át elektromos kerékpárrá.
Az elektromos mountain bike-ok erősebb motorral rendelkeznek egyéb e-bike-okhoz képest, ami terepen igazán kifizetődő. Számodra ez azt jelenti, hogy felfelé nem kell annyira megeröltetően pedáloznod. A hagyományos hegyikerékpárokhoz hasonlóan az elektromos mountain bike-ok is masszív konstrukcióval és szélesebb kerekekkel rendelkeznek. A motor pedig tartós, ellenáll a külső behatásoknak. Mindezek azonban nagyobb súlyt jelentenek, ami meglehetősen hátrányos, ha kézben kell cipelned a bringát. Manapság azonban a komolyabb elektromos biciklik gyalogló üzemmóddal is fel vannak szerelve, hogy a nehéz kerékpárt könnyebb legyen feltolni a motor segítségével például egy meredek emelkedőn.
Városi elektromos kerékpárokA városi elektromos bicikli egy nagyszerű közlekedési eszköz, ha aktívan szeretnél munkába járni, de nem akarsz megizzadni. Ezek a biciklik általában nagyon tartósak és csak minimális karbantartást igényelnek. A városi e-kerékpárok kormánya kényelmes testtartást biztosít és lehetőséget teremt arra is, hogy szemmel tartsd, mi történik körülötted, hiszen felegyenesedve ülsz, miközben fogod a kormányt. Bárki, aki alacsony karbantartási igényű közlekedési eszközt keres, jól járhat ezzel a kerékpártípussal.
Cross elektromos kerékpárokA cross e-kerékpárok jelentik a középutat a városi és a hegyi e-bike-ok között. Sokoldalú felhasználási lehetőséget biztosítanak, így ez az egyik legnépszerűbb elektromos bicikli. Alkalmasak munkába járásra, de ugyanakkor könnyebb terepen túrázásra is. Ezeket a típusú kerékpárokat a legjobban például a városon kívüli kerékpárutakon lehet kihasználni.
Összecsukható elektromos kerékpárokAz összecsukható e-kerékpár egy másik lehetőség a városi közlekedésre. A bicikliket könnyedén magaddal viheted az utcán, de az összecsukási lehetőségnek köszönhetően az e-bike-ot a tömegközlekedési eszközökön is magaddal viheted. Összecsukása gyors és egyszerű, ennek köszönhetően könnyedén tárolhatod a munkahelyeden vagy otthon a lakásban. Az összecsukhatóság miatt azonban a konstrukció nem olyan merev, mint más típusoké, ezért zömökebb testalkatú kerékpárosoknak kevésbé ajánlott.
A hatótávolság a motor teljesítményétől, az akkumulátor kapacitásától, a vezetési stílustól és egyéb külső körülményektől is függ. Általában 30 és 200 km között mozog. Ha csak a motorra hagyatkozol, a hatótávolság alacsonyabb lesz. A legtöbb e-kerékpár különböző teljesítményű üzemmódokkal rendelkezik, ami szintén nagyban befolyásolja a hatótávolságot. Maximális hatótávolság az alacsonyabb fokozatú elektromos rásegítéses üzemmódban érhető el, amelyben a motor kevésbé segít a hajtásban.
Az elektromotort arra tervezték, hogy megkönnyítse a pedálozást. Ez többek között a motor teljesítményétől függ. Az elektromos motor teljesítménye általában 250 watt. Az erősebb motorral felszerelt kerékpárok terepre is ideálisak, míg a gyengébb motorok városi vagy közúti közlekedésre alkalmasak. A motor elhelyezkedhet a biciklin elöl, hátul, de akár középen is, ami befolyásolja a kerékpár stabilitását.
Törvényi előírás, hogy a kerékpárok elektromos rásegítését 25 km/h-s sebesség felett korlátozni kell. Egyes gyártók 27,5 km/h-nál szabják meg a határt, mivel ez a sebesség még a tűréshatáron belül van. Ezenkívül egyes e-bike-ok egy speciális terepjáró üzemmódot is támogatnak, amely a motor teljesítményét az irányelv által megengedettnél nagyobbra állítja. Ezt az üzemmódot azonban csak terepen lehet használni, közúton nem.
Bármilyen típusú biciklit is válassz, fontos figyelembe venni a kerékpár méretét. Ez határozza meg ugyanis, hogy hogyan fogsz kerékpározni, mind a praktikum, mind a kényelem szempontjából. Az ajánlott kerékpárméret a magasságod alapján kerül meghatározásra. Részletesebb információkat a kerékpárméret kiválasztásáról szóló cikkünkben olvashatsz.
Minden gyártó megadja hozzávetőlegesen az akkumulátorok töltési ciklusának számát, azaz, hogy hányszor lehet újra és újra feltölteni. Egy szabványos akkumulátor 800-1000 ciklust bír ki, ami normál használat mellett 3-4 éves élettartamnak felel meg.
Új akkumulátor vásárlásakor az azonos feszültségre (24, 36, 42 V) kell odafigyelni. Ez az érték megbízhatóan megtalálható a kerékpár információs címkéjén. A gyártótól származó eredeti akkumulátorok garanciát jelentenek, de ugyanolyan feszültségű és hasonló kapacitású alternatív akkumulátorok is használhatók. A szabványos akkumulátor kapacitása 470 Wh (wattóra) körül van.
Az e-kerékpár alapvető karbantartása majdnem ugyan úgy történik, mint egy hagyományos bicikli esetében. Időről időre meg kell húzni a küllőket és más csavarokat, meg kell kenni a láncot, és ki kell cserélni az elhasználódott gumiabroncsokat. Ezen alapvető karbantartási feladatokon kívül az akkumulátort is megfelelően kell kezelni. Az akkumulátort soha ne tárold hidegben, és használaton kívül is időről időre töltsd fel (körülbelül havonta), hogy ne csökkenjen a kritikus feszültségszint alá. Ha ez mégis megtörténik, a kapacitás és az élettartam csökken.
Az elektromos motorral és akkumulátorral kapcsolatos egyéb karbantartást és javítást tapasztalt szakemberre kell bízni.
Az elektromos biciklik alapvetően két módon működhetnek. Egyrészt a pedelec kerékpárok elektromos rásegítéssel rendelkeznek, melyek kizárólag emberi hajtás segítségével képesek haladásra, önmaguktól nem, valamint a pedálozás rásegítése kizárólag 25 km/h tempóig aktív. Másrészt pedig a szakzsargonban e-bike-ként nevezett biciklik önállóan, emberi hajtás nélkül is képesek haladásra. A köznyelvben azonban e-bike-nak nevezünk minden elektromos rendszerrel szerelt kerékpárt. Cikkünkben mi is eszerint használjuk az e-bike kifejezést az elektromos kerékpárok szinonimájaként. Az e-kerékpárok segítenek megmászni a dombokat, megkönnyítik a városban való közlekedést, és akkor is lendületben tartanak, amikor kifogysz az energiából. Ugyanakkor a motort teljesen ki is kapcsolhatod, és csak pedálozhatsz.
Sajnos, csalódást kell okoznunk, de az elektromos kerékpárok nem rendelkeznek rekuperációval. Ez azért van, mert túl könnyűek, és ezért csak minimális energiát nyernének a rekuperáció révén. Ehhez képest egy több száz tonnás vonat több tíz százaléknyi energiát takaríthat meg a rekuperációval. Egy kéttonnás autó körülbelül 10%-ot takarít meg a rekuperációval. A kerékpárossal együtt egy 100 kg tömegű elektromos bicikli esetében csak néhány százalékos megtakarítást eredményezne a rekuperáció.
Léteznek ilyen elektromos kerékpárok is, de a magyar törvények értelmében kerékpárnak csak azon járművek minősülnek, amelyeket emberi erő hajt, és azt csak legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. Az ennél nagyobb teljesítményű motorral felszerelt kerékpárok már segédmotoros kerékpár kategóriába tartoznak, amely azzal jár, hogy rendelkezned kell a megfelelő kategóriájú vezetői engedéllyel, kötelező felelősségbiztosítást kell kötnöd, és be kell jegyeztetni a közlekedési hatóságnál, mint bármely más közlekedési eszközt.
Vannak azonban módok, amelyekkel a gyártók "megkerülhetik" ezt a rendeletet. Az elektromos biciklik egy része, különösen a mountain bike-ok, rendelkezik úgynevezett offroad üzemmóddal. Ez 350-500 W-ra növeli a motor teljesítményét, de kizárólag közutakon kívül használható. A kerékpárt ebben az üzemmódban használva gyorsan csökken a hatótávolság.
Ha a lábaid erejéhez hozzáadsz még egy elektromos motort is, akkor igazán hosszú távokat tehetsz meg, és ezzel egyidejűleg edzheted a kondíciódat. Lehet, hogy eddig autóval mentél a túra kiindulási pontjára. Ezután, ha elektromos biciklire ülsz, otthon hagyhatod az autót, és már a bejárati ajtónál felpattanhatsz a bringára, és könnyedén tekerhetsz úti célodhoz.
Attól függ, hogy mire szeretnéd használni a járművet. Sokak számára egy elektromos kerékpár optimálisabb választás, mint egy motorkerékpár. Mivel utazás közben szeretnének sportolni, és nem kell több ezer kilométert megtenniük. Számos elektromos bicikli hatótávolsága pedálozás nélkül még meg sem közelíti az 50 km-t, pedálozással pedig akár 200 km is lehet. Ezenkívül nem kell biztosítást fizetni egy e-kerékpárra, nem szükséges hozzá vezetői engedély és nem kell regisztráltatni sem a közlekedési hatóságnál.
Összességében az elektromos bicikli 1 kilométerre vetítve olcsóbb, még akkor is, ha figyelembe vesszük az akkumulátor értékcsökkenését és a kezdeti beruházást.
Az üléspozíció az elektromos kerékpár típusától függően változik. A városi és összecsukható e-bike-okon rekreációs üléspozícióban ülsz - szinte függőlegesen. A hegyi- és crosskerékpárokon ún. neutrális ülőhelyzetben vagy, azaz körülbelül 40°-os szöget zár be a tested az út síkjára. Ez nem túlságosan megterhelő a hátnak, ugyanakkor nem is olyan pihentető, mint egy szinte függőleges, rekreációs üléspozíció.
A gyerekbiciklik könnyűek, nagyon könnyen kezelhetők, és tartós kialakításuknak köszönhetően megannyi esést kibírnak. Számos színben és motívummal díszítve kaphatók. A gyermekeknek szánt kerékpár kiválasztásakor a méretre kell különösen odafigyelni. Gyerekbiciklik körülbelül 2 és 14 év közötti gyerekek számára készülnek.
A gyermekbiciklik általában 12-26" átmérőjű kerekekkel vannak felszerelve. A kerékpár méretét a testmagasság vagy a belső comb mentén mért lábközépmagasság határozza meg.
Életkor | 2-4 év | 3-5 év | 4-6 év | 5-8 év | 7-11 év | 10 év felett |
---|---|---|---|---|---|---|
Kerékméret | 12" | 14" | 16" | 20" | 24" | 26" |
Test-magasság | 82-100 cm | 98-106 cm | 104-122 cm | 120-130 cm | 127-142 cm | 140-158 cm |
Lábközép-hossz | 30-40 cm | 36-44 cm | 40-54 cm | 52-59 cm | 57-66 cm | 64-70 cm |
A kerékpár váza ideális esetben derékmagasságig ér a gyerekbiciklik esetében. A legjobb, ha olyan kerékpárt választasz, amely a lehető legmagasabb, de gyermeked magasságának megfelelő. Így megakadályozhatod, hogy a biciklit rögtön kinője. A kerékméret kiválasztásáról szóló cikkünkben részletesebb információkat találsz.
A váz anyaga nagyban befolyásolja a kerékpár teljesítményét, ezért fontos ezzel is tisztában lenni.
A fékek természetesen nagyon fontosak, különösen a gyerekbiciklik esetében. Kétféle fékkel találkozhatsz.
A legjobb megoldás, ha olyan méretű biciklit vásárolsz, amelynél gyermeked a magassági besorolás alsó határán van. Ez biztosítja, hogy a kerékpárt a lehető legjobban kihasználjátok, és hogy a magassága optimális legyen gyermeked számára. Az állítható üléssel ellátott biciklik szintén meghosszabbíthatják a kerékpár használhatóságát egy ideig.
A gyerekbiciklik sárvédőkkel, fényvisszaverőkkel és általában csengővel is fel vannak szerelve. Nagyon fontos, hogy sisakot is vásárolj gyermeked számára, mivel ez a kötelező felszerelés része.
A legtöbb gyerekbicikli úgy van megépítve, hogy ellenálljon a kezdeti eséseknek. Javasoljuk azonban, hogy kerüld a szokatlanul durva bánásmódot, és rendszeresen ápold a kerékpárt.
A gyerekek számára ún. neutrális üléspozíciót (a sport- és a szabadidős üléspozíció között) ajánlanak. Ez a testtartás teljesen természetes a gyermek testének fejlődése szempontjából. Nem túlságosan megterhelő a hátnak, ugyanakkor nem is olyan pihentető, mint a szabadidős üléspozíció, ahol az ember szinte egyenesen ül.
A mountain bike-ok terepen érzik magukat legjobban, de közúton is lehet velük közlekedni. A szélesebb gumiabroncsok és a nagyobb gördülési ellenállás miatt azonban a hegyikerékpárral lassabban fogsz aszfalton haladni, mint egy országúti biciklivel, és több erőfeszítést kell tenned. A drágább modellek teleszkóppal vannak felszerelve, ami még egyenetlen talajon is kényelmessé teszi a tekerést. A mtb-k nehezebbek, mint más típusú biciklik, de sokoldalúságuk miatt nagyon népszerűek.
Ha csak alkalmankénti kiránduláshoz keresel mountain bike-ot, akkor nem biztos, hogy érdekel mindenféle paraméter. A szabadidős kategóriába tartozó biciklik tervezésekor általában elsősorban a kényelem a legfőbb szempont, ezenkívül pedig kedvező áruk miatt is vonzóak. A kerékpár kiválasztásakor elsősorban a számodra megfelelő magasságot vedd figyelembe.
Sport mountain bikeA sport mountain bike-ok ideálisak a kissé igényesebb kerékpárosok számára, akik szinte minden nap terepen tekernek, vagy akár amatőr versenyeken is indulnak. Valamivel könnyebb, ugyanakkor tartósabb vázzal rendelkeznek, de egy kis kényelmet áldoznak a nagyobb teljesítményért.
Verseny hegyikerékpárokAhogy a neve is mutatja, ezeket a kerékpárokat elsősorban versenyzőknek, méghozzá profiknak tervezték. Ebben a kategóriában csak kiváló minőségű és könnyű anyagokat találsz, amelyek az alacsonyabb üléspozícióval együtt garantálják a maximális teljesítményt.
A mountain bike-okat általában két csoportra osztják a rugózás típusa szerint:
Az első teleszkópoknak szintén két típusa különböztethető meg, vannak rugós és levegős teleszkópok. Rugós első villák ma már valószínűleg csak a legolcsóbb kerékpárokon találhatók meg. A beállításuk meglehetősen bonyolult, és gyakran egyénre szabottan ki kellene cserélni a rugót. A levegős teleszkópos villa viszont mindössze a levegő kiengedésével/felfújásával állítható. Egyes modellek esetében a rugózás akár menet közben is beállítható.
A kerék átmérője nagyban befolyásolja a bicikli jellemzőit, különösen a kezelhetőséget és a sebességet.
Az utóbbi időben különböző szélességű gumiköpennyel is találkozhatunk. Míg a klasszikus külsők szélessége általában 1,5" és 2,5" között van, léteznek speciális kerékpárok is, amelyeket Fat Bike-nak neveznek. Ezek akár 4" széles gumiabroncsokkal is fel lehetnek szerelve, és különösen alkalmasak hóban vagy homokban való tekerésre.
A bicikliváz méretét hüvelykben vagy S, M, L, XL méretekben adják meg, és a lábközéphossz, azaz a lábfej és az ágyék közötti távolság vagy a testmagasság határozza meg.
Tájékoztató táblázatTestmagasság cm-ben | Kerékpárváz mérete |
---|---|
165 cm-ig | 15", 16", S, 44 cm-ig |
160-170 cm | 17", 18", M, 48 cm-ig |
170-185 cm | 19", 20", L, 52 cm-ig |
185-200 cm | 21", 22", XL, 55 cm-ig |
195 cm felett | 23", 24", XXL, 58-60 cm |
A bicikli magassága bizonyos mértékig állítható, például teleszkópos nyeregcsővel. Ezt menet közben is beállíthatod, de ne feledd, hogy mindig jobb, ha magasabb kerékpárt vásárolsz. Habár bárki használhat teleszkópos nyeregcsövet - például lejtmenetben alacsonyabbra állítható az ülésmagasság a nagyobb stabilitás érdekében.
A bicikli magasságával kapcsolatos további információkért olvasd el a következő cikkünket.
A váz anyaga nagyban befolyásolja a kerékpár teljesítményét, ezért vásárlás előtt alaposan fontold meg a lehetőségeket.
Egy összteleszkópos bringa a legkeményebb terepen sem hagy cserben. Azok a biciklik, amelyeken csak az első villa teleszkopós, közutakra és mérsékelten technikás terepre alkalmasak. Fontos tulajdonság az első és a hátsó rugós tag lezárhatósága. A teleszkóp lezárásával felfelé haladva megakadályozható az energiavesztés, azaz, hogy a rugózás nyelje el a pedálozással kifejtett energia egy részét.
A pedálokra is fordíts egy kis figyelmet! Alapvetően három típust különböztetünk meg:
A fékek elengedhetetlenek terepen való tekeréshez. Kétféle fékkel találkozhatsz.
Mindkét féktípus működtethető kábellel vagy hidraulikusan.
Igen. A mtb felhasználási lehetőségei rendkívül változatosak. Kényelmes és elmehetsz vele hosszabb kerékpártúrákra, munkába, városba vagy akár a természetbe is.
Igen. Ha sokat fogsz közlekedni közutakon, cseréld le a külső gumikat sima gumiabroncsokra, hogy megkönnyítsd az aszfalton való gurulást.
A teleszkópos kerékpár segít elnyelni a rázkódásokat, amikor bukkanókon mész keresztül. Rugózás nélkül a merev kerékpár nem lenne olyan kényelmes. Kellemetlen lehet azonban, ha a rugózás nem zárható le - például emelkedőn felfelé tekerve a pedálok által kifejtett erő egy részét elnyeli a rugózás.
A hegyikerékpárokon ún. neutrális ülőhelyzetben vagy, azaz körülbelül 40°-os szöget zár be a tested az út síkjára. Ez nem túlságosan megterhelő a hátnak, ugyanakkor nem is olyan pihentető, mint a szabadidős ülőhelyzet, ahol szinte egyenesen ülsz.
A crosskerékpárok a mountain bike-ok és az országúti kerékpárok között helyezkednek el. Otthonosan mozognak kerékpárutakon és közutakon, de könnyebb terepen és burkolatlan utakon, például erdei vagy földutakon is boldogulnak. Ez a sokoldalúság teszi őket nagyon népszerű kerékpártípussá a hétvégi vagy többnapos túrákhoz. A mountain bike-okkal ellentétben azonban már nem tudnak megbirkózni a nehéz terepviszonyokkal, mert a felépítésük nem ehhez igazodik.
A legtöbb crossbicikli 28" átmérőjű kerekekkel és keskeny gumiabroncsokkal van felszerelve. Ennek köszönhetően gyors haladást tesz lehetővé az utakon anélkül, hogy a könnyebb terepviszonyok gondot okoznának. Terepen azonban a kerékpár veszít stabilitásából, ezért nem ideális tapasztalatlan kerékpárosok számára.
A bicikliváz méretét hüvelykben vagy S, M, L, XL méretekben adják meg, és a lábközéphossz, azaz a lábfej és az ágyék közötti távolság vagy a testmagasság határozza meg. A magasabb váz jobb láthatóságot biztosít, de negatív hatással lehet a stabilitásra és a kényelemre.
Tájékoztató táblázatTestmagasság cm-ben | Kerékpárváz mérete |
---|---|
165 cm-ig | 15", 16", S, 44 cm-ig |
160-170 cm | 17", 18", M, 48 cm-ig |
170-185 cm | 19", 20", L, 52 cm-ig |
185-200 cm | 21", 22", XL, 55 cm-ig |
195 cm felett | 23", 24", XXL, 58-60 cm |
A kerékpárváz magasságáról bővebben egy másik cikkünkben olvashatsz.
Az első teleszkópok lehetnek levegős vagy rugós típusúak. Míg manapság már nem sok rugós első villával találkozhatsz a magas karbantartási és testreszabási követelmények miatt, a levegős teleszkópos villa testre szabható pusztán a levegő kiengedésével/felfújásával. Bizonyos modellek esetében ezt akár menet közben is beállíthatod.
A váz anyaga nagyban befolyásolja a crosskerékpár teljesítményét, ezért vásárlás előtt alaposan fontold meg a lehetőségeket.
A legtöbb crosskerékpár első teleszkópos villával van felszerelve. A kerékpár így elnyeli az ütéseket az utakon és a könnyebb terepen egyaránt.
A jó fékek elengedhetetlenek mind az országúti, mind a terepen való tekeréshez. Kétféle fékkel találkozhatsz.
Igen. Egy crossbiciklivel hosszabb utat is megtehetsz aszfaltúton, de egy könnyebb terep sem okoz problémát.
A crosskerékpárokhoz nem járnak alapfelszereltségként kiegészítők, ezért érdemes beszerezni hozzá a kerékpár kötelező felszereléseit. Rajtad múlik csak, hogy felszereled-e a biciklit sárvédőkkel, lámpákkal vagy egyéb tartozékokkal.
Igen. A bicikli tökéletesen alkalmas az erdőben vagy hasonló terepen való közlekedésre. A crosskerékpárt mindenféle kerékpárúton használhatod.
A crossbiciklin ún. neutrális ülőhelyzetben ülsz, azaz körülbelül 40°-os szöget zár be a tested az út síkjára. Ez nem túlságosan megterhelő a hátnak, ugyanakkor nem is olyan pihentető, mint a szabadidős ülőhelyzet, ahol szinte egyenesen ülsz.
Az országúti kerékpárokat kizárólag közúti használatra tervezték. Elsősorban gyors tekerésre. A bicikli üléspozíciója sportos, ami segíti az aerodinamikát, de ugyanakkor fizikailag megterhelőbb.
Az országúti kerékpárok 28 colos kerekekkel és nagyon keskeny gumiabroncsokkal rendelkeznek. Ennek köszönhetően minimális légellenállás mellett gyors haladásra képesek. Hátránya a viszonylag nagy sérülékenység, ha jelentősebb bukkanókon gurulsz keresztül vagy letérsz az útról.
A kerékpárváz méretét hüvelykben vagy S, M, L, XL méretekben adják meg, és a lábközéphossz, azaz a lábfej és az ágyék közötti távolság vagy a testmagasság határozza meg.
Tájékoztató táblázatTestmagasság cm-ben | Kerékpárváz mérete |
---|---|
165 cm-ig | 15", 16", S, 44 cm-ig |
160-170 cm | 17", 18", M, 48 cm-ig |
170-185 cm | 19", 20", L, 52 cm-ig |
185-200 cm | 21", 22", XL, 55 cm-ig |
195 cm felett | 23", 24", XXL, 58-60 cm |
A vázmagasságról bővebben a következő cikkünkben olvashatsz.
Az első teleszkópok lehetnek levegős vagy rugós típusúak. Míg manapság már nem sok rugós első villával találkozhatsz a magas karbantartási és testreszabási követelmények miatt, a levegős teleszkópos villa testre szabható pusztán a levegő kiengedésével/felfújásával. Bizonyos modellek esetében ezt akár menet közben is beállíthatod.
A váz anyaga nagyban befolyásolja az országúti kerékpár teljesítményét, ezért vásárlás előtt alaposan fontold meg a lehetőségeket.
A legtöbb országúti kerékpár merev villával van felszerelve, ami nem kedvez a rosszabb minőségű utaknak.
A jó fékek elengedhetetlenek a gyors országúti tekeréshez. Kétféle fékkel találkozhatsz.
Az országúti kerékpár gyors kerékpározásra készült. Ügyelj arra, hogy megfelelő minőségű utakat válassz a tekeréshez.
Teljesen kezdőknek hegyi- vagy crosskerékpárt ajánlunk. Aki már rendelkezik legalább némi tapasztalattal, annak egy országúti kerékpár sem jelenthet gondot.
Nem. Ezt a kerékpárt csak közúti használatra tervezték - huzamosabb ideig terepen közlekedve valószínűleg tönkremenne a bicikli.
Országúti kerékpáron ún. sport üléshelyzetben tekersz. Körülbelül 30°-os szöget zár be a tested az út síkjára. Ebben a pozícióban jobban át lehet adni az erőt a pedálokra, de a hátát jobban megterheli.
A városi kerékpárok ideálisak a mindennapi munkába, iskolába járáshoz vagy bevásárláshoz. Könnyen használhatóak és kényelmesek. Könnyű felszállni rájuk, így az idősek vagy a nehezen mozgó felhasználók számára is alkalmasak. A városi biciklik viszonylag alacsony karbantartási igényűek és modern kialakításúak. Sportolásra, hosszú utakra és terepen való biciklizésre azonban kevésbé alkalmas. A városi kerékpárok gyakran fel vannak szerelve kosarakkal a kézitáska vagy bevásárlótáska elhelyezésére.
A legtöbb városi kerékpár 28" átmérőjű kerekekkel, és közepes szélességű gumiabroncsokkal rendelkezik. Ezáltal a bicikli stailabb az úton, de még mindig jó kezelhetőséget biztosít.
A városi kerékpárok méretét is hüvelykben vagy S, M, L, XL méretekben adják meg, és a lábközéphossz, azaz a lábfej és az ágyék közötti távolság vagy a testmagasság határozza meg.
Tájékoztató táblázatTestmagasság cm-ben | Kerékpárváz mérete |
---|---|
165 cm-ig | 15", 16", S, 44 cm-ig |
160-170 cm | 17", 18", M, 48 cm-ig |
170-185 cm | 19", 20", L, 52 cm-ig |
185-200 cm | 21", 22", XL, 55 cm-ig |
195 cm felett | 23", 24", XXL, 58-60 cm |
A váz anyaga nagyban befolyásolja a bicikli teljesítményét, ezért vásárlás előtt alaposan fontold meg a lehetőségeket.
A városi kerékpárokon leggyakrabban "v-fékes" fékeket találsz, amelyek olcsók és alacsony karbantartási igényűek. Azáltal fékeznek, hogy a gumi fékbetét felülete a fékkar meghúzásakor hozzádörzsölődik a felnihez. Hátrányuk, hogy hatékonyságuk csökken, ha vízzel érintkeznek, ami veszélyes szituációkat okozhat.
Igen. Bár ezek a biciklik tökéletesek a városban, a városi utakon kívül is lehet velük közlekedni.
A városi bicikliket általában alapfelszereltségként csomagtartóval, első és hátsó lámpákkal, sárvédőkkel és láncvédővel látják el, így a kötelező kerékpárfelszerelés szinte teljes körű. Csak egy sisakra lesz szükséged.
Igen. A legtöbb városi bicikli hátulján van csomagtartó, amelyre könnyedén rögzíthetsz kosarat, ahova egy kisebb bevásárlást elhelyezhetsz.
A városi bicikliken egyenesen kell ülni. Ebben a pózban a gerinced majdnem merőleges a talajra, így nem feszül meg a hátad.
Egy összecsukható kerékpár ideális választás a városon belüli utazáshoz, mivel könnyedén összecsukható, és például a villamosra is feltehető. Tehát, ha a munkába vagy iskolába vezető út egy részét biciklivel, másik részét pedig tömegközlekedéssel szeretnéd megtenni, az összecsukható kerékpár jó választás. Ugyanakkor hosszú, több órás kirándulásokhoz nem nyújt elég kényelmet és sebességfokozatot, továbbá nem alkalmas terepre sem.
A kerék átmérője nemcsak az összecsukható kerékpár tulajdonságaira, hanem magára az összecsukhatóságra is nagy hatással van.
A kerékátmérővel kapcsolatban többet is megtudhatsz a kővetkező cikkünkben.
A váz anyaga nagyban befolyásolja a bicikli teljesítményét, különösen igaz ez az összecsukható kerékpárokra. Mivel az összecsukhatóság miatt a bicikli kevésbé merev, és nem olyan erős, mint más típusú kerékpárok, a megfelelő váz kiválasztása még fontosabb.
A fékek mind városban, mind kirándulások során rendkívül fontosak. Találkozhatsz "v-fékekkel", amelyek úgy fékeznek, hogy egy gumi fékbetétet dörzsölnek a kerékpár felnijéhez. Az ilyen típusú fékek alacsony karbantartási igényűek, de hatékonyságuk csökken, ha vízzel érintkeznek. Egy másik lehetőség a tárcsafék, amely nedves vagy száraz körülmények között is képes fékezni, de nehezebb karbantartani.
Igen. Az összecsukható bicikliket könnyen össze lehet hajtani és utazások alkalmával is magaddal viheted.
Az összecsukható kerékpárok egyszerű összecsukási mechanizmusokkal rendelkeznek, amelyek még a kezdőknek sem okoznak problémát.
Ez a hajtogatási készségtől és tapasztalattól függ, de általában nem tart tovább néhány másodpercnél.
Leginkább szabadidődben kikapcsolódásként bringázol, és egy olyan biciklit szeretnél, amely az országúton és a könnyebb terepen is boldogul? Akkor számodra az ideális választás az ún. gravel kerékpár. Ahogy az angolból átvett megnevezése is mutatja, ezt a kerékpártípust elsősorban kavicsos, murvás és hasonló durva terepen való közlekedésre tervezték. Az alacsonyabb váznak köszönhetően azonban aszfaltúton is tisztességes sebességre számíthatsz, ami ezt a kerékpártípust egyfajta univerzális biciklivé teszi.
A kerék átmérője nagyban befolyásolja mind a bicikli sebességét az úton, mind a kezelhetőségét. A gravel kerékpárok általában 28-29 colos kerekekkel és vastagabb (35-40 mm-es) gumiabroncsokkal vannak felszerelve. Ez nagy sebességet és megbízható irányíthatóságot biztosít nagyobb kihívást jelentő terepen is.
A kerékátmérővel kapcsolatban többet olvashatsz a következő cikkünkben.
A gravel kerékpárok szinte kizárólag karbonból készülnek, alacsony súlyának és szilárdságának köszönhetően. Más anyagból is készülhet gravel kerékpár, például alumíniumból, amely szintén erős, de valamivel olcsóbb alternatíva.
A fékek mind a városban, mind a túrák során rendkívül fontosak. A gravel biciklik a minőségre építenek, ezért általában tárcsafékekkel és néha hidraulikus fékekkel vannak felszerelve.
Alapvetően igen. Számos kerékpáros krosszversenyen részt lehet venni gravel kerékpárral is, sőt vannak kifejezetten erre a kerékpártípusra szabott versenyek is. A kérdés csak az, hogy egy gravel bringával akarsz-e versenyezni a maximálisan terepre tervezett normál crosskerékpárokkal.
A gravel bicikliket általában azoknak ajánlják, akik kikapcsolódásként, szórakozásból tekernek. Azt is vedd figyelembe, hogy egy univerzális kerékpár sokféle körülményekhez alkalmas. Ha tehát csak közúton vagy a városban tekersz, egy országúti kerékpár jobb választás. Hasonlóképpen, ha csak föld- és erdei utakon szeretnél bringázni, akkor inkább keress mountain bike-ot vagy crosskerékpárt.
A legtöbb kerékpárt fölszerelik váltóval, amely a pedálozás közbeni terhelés mértékének kiválasztására szolgál. Alacsony sebességfokozat választásakor (emelkedőn felfelé), kisebb erőfeszítéssel, de nagyobb frekvenciával kell pedálozni. Sík úton viszont magas sebességfokozaton nem kell olyan gyors ütemben pedálozni, a tekerés kényelmesebb lesz.
A vázméretet hüvelykben vagy S, M, L, XL méretekben adják meg, és a lábközéphossz, azaz a lábfej és az ágyék közötti távolság vagy a testmagasság alapján lehet a legjobban meghatározni. A vázak acélból, alumíniumból vagy karbonból készülhetnek. Az acélvázak nagyobb súlyúak és ki vannak téve a korróziónak is. Előnyük a nagy szilárdság és az alacsonyabb ár. Az alumíniumváz nem korrodálódik könnyen, és viszonylag könnyű. A karbonváz a legkönnyebb az összes közül, korrózióálló, jól rugózik és nem csökken a szilárdsága az idő múlásával.
A villa rugózásának mechanizmusa két típusú lehet: sűrített levegőn vagy rugón alapuló. A rugós kialakítás olcsóbb megoldás, és valamivel érzékenyebb csillapítást biztosít, mint a levegős. Hátránya viszont, hogy a rugózás mértéke függ a rugóerőtől és a kerékpáros súlyától is, illetve külső körülmények változásával (pl. hőmérséklet) a rugózás tulajdonságai is megváltoznak. A levegős teleszkópos villa egyaránt alkalmas versenycélú és szabadidős felhasználásra. A teleszkópban levő légnyomás a kerékpáros súlyához igazítható. Egyszerűbb beállíthatósága, és egyéb előnyös jellemzői miatt ezt a típusú rugózást használják leggyakrabban, annak ellenére is, hogy az ára magasabb. A rugós villa fix villává alakítható, amennyiben van lehetőség a rugózás lezárására. Amennyiben felfelé haladva a villa nincs lezárva, a pedálokra átvitt erő egy részét elnyeli a rugózás.
Fogalomtár