Magyarországon a kerékpáros sisak viselése akkor kötelező, ha lakott területen kívül 40 km/h feletti sebességgel közlekedünk. Ettől eltekintve a sisak használata minden korosztálynak és minden terepen ajánlott, mert egy baleset sisak nélkül végzetes következményekkel járhat, még alacsony sebességnél is. De hogyan válasszuk ki a megfelelő sisakot?
A sisak súlya nagyon fontos tényező, mivel a biciklitúrák napi több órán át is tarthatnak. Az országúti sisakok a legkönnyebbek, mert kevesebb anyagot tartalmaznak. A sisak súlya a magasabb árkategóriákban egyre csökken, mivel a drágább modellekhez nagyon könnyű anyagokat, például kevlárt vagy karbont használnak.
A megfelelő szellőzés különösen a forró nyári hónapokban fontos. Egy jól szellőző sisak elegendő szellőzőnyílással rendelkezik, és a hátsó nyílások az elülsőkkel össze vannak kötve. Ennek eredményeként a beérkező levegő a fej körül áramlik, és a meleg levegő hátul távozik. A jó minőségű sisakokban integrált rovarhálók is vannak.
A sisak biztonságát a megfelelő tanúsítványok garantálják. A különböző modelleken az EN1078, ASTM F1952, ASTM F2032, CPSC, AS/NZ tanúsítványokkal találkozhatunk.
Szinte minden jelenleg elérhető sisak rendelkezik tépőzáras béléssel és némelyikük antibakteriális felülettel is rendelkezik. Fontos azonban, hogy csak kézzel mossuk őket, mert a mosógépben megsérülhetnek.
A hegyi kerékpáros sisakok általában jobban védik a fej hátsó részét és oldalait, mint az országúti sisakok, ami néhány tíz grammal nehezebbé is teszik. Majdnem mindig napellenzővel vannak ellátva.
Országúti, burkolt utakra és városi közlekedésre tervezett sisakok. Nem alkalmasak terepen való használatra, mert kevésbé védik a fejet oldalról és hátulról a kiálló éles tárgyak, például kövek ellen. Az országúti sisakok legnagyobb előnye, hogy nagyon könnyűek és nagy szellőzőnyílásokkal rendelkeznek, amelyek nagyon jó szellőzést biztosítanak.
Városi kerékpárokhoz tervezett sisakok, de kialakításuktól függően hegyi vagy országúti kerékpárokhoz is használhatók, amit a konkrét sisak leírása tartalmaz. A kialakítástól függően tehát ugyanazok a szabályok vonatkoznak rájuk, mint az országúti vagy MTB sisakokra.
Skateparkokban való használatra tervezett sisakok. Szinte az egész fejet lefedik. Viszonylag kevés szellőzőnyílással rendelkeznek, mert a maximális védelem előnyben részesül a szellőzéssel szemben. A BMX kerékpárokon kívül gördeszkázáshoz és görkorcsolyázáshoz is használhatók.
A helyesen felhelyezett sisak nagyjából vízszintes helyzetben van, szorosan ül a helyén, és nagyjából a homlok közepéig ér. A pántot az áll alatt kellően szorosra kell húzni, úgy, hogy legfeljebb két ujjnyi hely maradjon, hogy eséskor ne csússzon el a sisak.
A legtöbb kerékpáros sisak méretbeállító kerékkel van ellátva (kivéve a BMX sisakokat). Néhány gyermekeknek szánt sisak esetében a méret rugalmas pántokkal állítható. A méretbeállítás alapján a sisakokat méret kategóriákba sorolják.
A helyes fejkörméret és sisakméret meghatározásához mérd meg a fejedet a legszélesebb ponton. Ez a halántékok területe, kb. 25 mm-rel a szemöldök felett és közvetlenül (kb. 15 mm) a fülek felett. Ha a mérés során két méret határán vagy, jobb, ha nagyobb sisakot választasz, hogy ne szorítson.
A sisak kiválasztásakor érdemes figyelembe venni, hogy a sötét szín beszívja és megtartja a meleget. Ezért nem ajánlott teljesen fekete sisakot választani forró nyári napokra.
Szinte minden sisakot jelenleg EPS (expandált polisztirol) műanyag héjba történő injektálásával gyártanak, amelyet in-mold technológiának neveznek. A további erősítés és a súlycsökkentés érdekében néha két különböző sűrűségű hab kombinációját, vagy kevlár vagy karbon erősítést használnak.
Tudományosan bizonyított, hogy az agy számára a legnagyobb veszélyt nem maga az ütközés jelenti, hanem az ebből eredő forgási erők. A forgási erők minimalizálására jött létre a MIPS rendszer, amely egy csúszó betétet használ a héj két rétege között. Eséskor a két héjréteg egymáshoz képest elmozdulhat, így minimalizálva a forgási erők hatását az agyra.
Fogalomtár