Indulnál reggel munkába, szeretnél elmenni az üzletbe, vagy csak hazafelé szeretnéd venni az utat egy síeléssel töltött nap után. Be szeretnéd indítani az autót, de ehelyett már annak is örülsz, ha a motor egyáltalán megszólal. Ilyenkor nagy a valószínűsége, hogy az akkumulátor lemerült. Ha egyébként a jármű rendben van, lehet, hogy a lemerült akkumulátor töltése megoldja a problémát. De mit tegyünk, ha mindenképpen el kell indulnunk? Ebből a cikkből megtudhatod. Elmondjuk, hogyan indíthatod be megfelelően és biztonságosan az autódat az indítókábel segítségével, de azt is, hogy hogyan gondozhatod az akkumulátorodat, hogy legközelebb ez ne forduljon elő.
Ha az autó nem indul, az azt jelenti, hogy valószínűleg az akkumulátor nem képes elegendő energiát biztosítani az indításhoz. Az önindítónak ebben az esetben nincs esélye a motor beindítására. Az akkumulátor feszültsége egyszerűen túl alacsony. De hogyan történhetett meg ez? És hogyan tehetünk róla, hogy ez ne forduljon elő még egyszer?
Az autóakkumulátor kritikusan alacsony töltöttségének oka általában az elégtelen töltés. Feltéve, hogy nem túl öreg vagy diszfunkcionális. Általában a buktatót a munkába vagy bevásárlásra tett rövid utak jelentik, amelyek után mindig alacsonyabb a feszültség az akkumulátorban, mint amikor beszálltunk az autóba. Ez azért van, mert az autó beindításához szükséges energia nagyobb, mint amennyit a generátor vissza tud tölteni a rövid utak ideje alatt. Beindítjuk az autót, és a motor valószínűleg csak éppen, hogy elérte az üzemi hőfokot - és mire észbe kapna az akkumulátor, már le is parkoltunk és a töltés megszűnik. Az egymást követő rövid utak végzetesek lehetnek az akkumulátorra nézve. Ebből adódóan az autót megfelelő ideig kell vezetni, hogy a generátornak legyen elég ideje feltölteni az akkumulátort. Ehhez legalább 15 perc egyenletes vezetésre van szükség. Ha a generátor megfelelően tölti az akkumulátort, akkor az akkumulátor töltöttségi szintjének magasabbnak kell lennie, mint az indítás előtt.
Az is problémát jelenthet, ha az autó hosszú ideig áll. Különösen nyáron, amikor az autó akkumulátora a nagyon magas hőmérséklet miatt lemerülhet. De valószínűleg az ebből adódó probléma csak télen fog jelentkezni, amikor az akkumulátort elkezdjük jobban megterhelni az extra hidegindítással és fűtéssel. Azonban még a téli hónapokban sem szabad félvállról venni a hosszú álló helyzeteket. Az autó akkumulátora lassabban merül, de ha alul van töltve, akkor befagyhat. Ezért fontos, hogy az autó akkumulátorát mindig feltöltött állapotban tartsuk.
Ügyeljünk a megfelelő bikakábel kiválasztására
Milyen bikakábelt vegyek? - hangozhat el bennünk a kérdés. Vegyük figyelembe, hogy minden bikakábel rendelkezik egy áramspecifikációval és egy meghatározott huzalvastagsággal. Ebből megtudható, hogy a bikakábel valóban képes beindítani az autót, de azt is, hogy egyáltalán biztonságos-e a használata.
Minél magasabb az áramerősségi szint, annál nagyobb vezetőkeresztmetszetre lehet számítani. A valóság azonban nem mindig ilyen egyszerű egy indítókábel esetében. Az aktuális kategóriát szem előtt kell tartani, de a keresztmetszet az, ami igazán sokatmondó egy bikakábel esetében. A kis vezeték-keresztmetszetű bikakábel használata csak motorkerékpárok vagy kis benzinmotorok beindítására alkalmas. A nagyobb volumenű motorok, különösen a dízelmotorok indításához sokkal vastagabb bikakábel szükségesek.
Ne csak azt nézzük, hogy milyen erős az egész indítókábel. Valójában a gyártó a teljes átmérőt megnövelheti azáltal, hogy olyan szigetelést használ, amelyben csak egy vékony vezető van. Ezért egy bikakábel esetében mindig ellenőrizni kell a gyártó által megadott vezető keresztmetszetét. Azt is vegyük figyelembe, hogy a bikakábel ára nincs mindig összhangban a vastagságával. Ha az indítókábel alulméretezett, azaz túl vékony a szükséges áramerősséghez képest, előfordulhat az indítókábel használata során, hogy az autó egyáltalán nem indul el, és a felmelegedés miatt tűz is keletkezhet.
Magas töltöttségi szint elérhető akár hosszú ideig tartó vezetéssel, akár akkumulátor töltő használatával. Az akkumulátorok gondozását sok járművezető alábecsüli, pedig ha kellő figyelmet fordítunk rá, kifizetődő lehet. Nem mellesleg akár egy autó bikázás fáradalmaitól is megkímélhetjük magunkat
Ha az autó nem indul, ez azonnal nyilvánvalóvá válik. De annak kiderítése, hogy mi okozza a problémát nem is olyan egyszerű feladat. Az indítás sikertelensége különbözőképpen nézhet ki, és ezek azok a dolgok, amelyek segíthetik eldönteni, hogy van-e értelme elővenni a bikakábelt a csomagtartóból, vagy a probléma máshol keresendő - azaz az akkumulátoron kívül. Mivel lehet találkozni az ilyen esetekben? És hogyan lehet megoldani?
És most térjünk rá az autó tényleges indítására, jöjjön az autó bikázás menete. Mielőtt elmondanánk, hogy hogyan kell egy autót bikázni, a munka biztonságára is fel kell hívni a figyelmet, mivel a bikakábel helyes használata elengedhetetlen. Először is fontos, hogy pontosan kövessük az alábbi eljárásokat. A lépések következetességének megvan a logikája és fontos, hogy kövessük. Az akkumulátorokból például olyan gázok szivároghatnak ki, amelyeket egy nem megfelelő helyen keletkező szikra meggyújthat.
A megfelelő érintkezési pont a siker alapja
Amikor az indítókábel csipeszeit csatlakoztatjuk, mindig győződjünk meg arról, hogy jól érintkeznek-e azzal a ponttal, ahová csatlakoztattuk őket. Ellenőrizzük, hogy az érintkezési pont mentes bármilyen nem vezetőképes anyagtól. Az indítókábel csipeszeit kicsit megmozgathatjuk, hogy megbizonyosodjunk róla, hogy az érintkezés valóban megfelelő.
Óvakodjunk a rövidzárlatoktól
Amikor indítókábelekkel dolgozunk, ügyelnünk kell arra, hogy az indítókábel csatlakozói ne érintkezzenek az autó fém részeivel vagy egymással az érintkezési pontokon (akkumulátor pólusain) kívül. Ezért jobb, ha a kábeleket egyesével vesszük ki a csomagolásból, ügyelve, hogy a csatlakozók ne érintkezzenek semmivel. És ha mégis le kell tennünk őket valahová, győződjünk meg róla, hogy műanyag felületre helyezzük, ami nem fog rövidzárlatot okozni. A jól szigetelt csatlakozókkal ellátott indítókábel megkönnyíti a munkánkat.
Ügyelnünk kell arra, hogy a bikakábel ne érintkezzen a motortérben lévő mozgó elemekkel.
A bikakábel csatlakoztatása előtt vezessük a feltöltött akkumulátorral rendelkező autót a lemerült akkumulátorral rendelkező autóhoz közel, de ügyeljünk arra, hogy ne érjenek egymáshoz. Állítsuk le a feltöltött akkumulátorral rendelkező autó motorját. Mindkét autóban a kulcs a gyújtáskapcsolóban maradhat, de hagyjuk őket kikapcsolt állásban. Kapcsoljunk ki minden elektromos berendezést mindkét autóban.
Ha az akkumulátoron lévő + és - jelölések nem egyértelműek, a pozitív pólus általában piros, a negatív pedig fekete színű. Ha ez a színjelölés is hiányzik, akkor a motorból kivezető tápkábelek alapján tájékozódhatunk - a pozitív ismét piros, a negatív pedig fekete.
Ha az indítás sikeres volt, válasszuk le az indítókábeleket a csatlakoztatásuk sorrendjével pontosan ellentétes sorrendben. Azaz: először válasszuk le a fekete/kék indítókábelt a lemerült akkumulátorral rendelkező autó karosszériájáról, majd ugyanezt az indítókábelt a másik autó akkumulátoráról, ezuttán a piros indítókábel következik a donor jármű akkumulátoráról, végül a piros indítókábel a lemerült akkumulátorról. Mindig ügyeljük arra, hogy a indítókábelek ne érjenek semmihez az érintkezési pontokon kívül.
Előfordulhat, hogy az indítókábel csatlakoztatása után sem tudjuk elindítani az autót. De még ne adjuk fel, és próbáljuk ki az alábbi tippeket:
Ha a cikkben található tanácsaink nem segítettek, lehetséges, hogy az akkumulátor sérült vagy régi, vagy a probléma az autó más pontján keresendő. Bármi is legyen a helyzet, a legjobb, ha egy helyi szerelőhöz fordulunk.