Az országúti kerékpárokat csak közúti használatra tervezték. Elsősorban gyors közlekedésre használatosak. A kerékpár nyerge sportos kialakítású, amely elősegíti az aerodinamikát, viszont fizikailag igényesebb.
Az összes változat közül az országúti kerékpár a legalkalmasabb gyors közlekedésre. Azonban ügyelj arra, hogy a kirándulásaid során kiváló minőségű utakat válassz.
Teljes kezdőknek inkább hegyi- vagy cross kerékpárt ajánlunk. Az országúti kerékpár nem okoz problémát azoknak, akik legalább valamilyen tapasztalattal rendelkeznek.
Nem. Ezt a kerékpárt kizárólag utakra tervezték - a terepeken valószínűleg tönkretennéd a kerékpárt.
Az országúti kerékpárok ún. sportos nyereggel rendelkeznek. Ez azt jelenti, hogyha a nyergen ülsz, akkor a tested és a sík felület körülbelül 30°-os szöget zár be. Ebben az ülőhelyzetben jobban továbbíthatod az erőt a pedálokba, de ugyanakkor a hátat nagyobb mértékben megterheli.
A váz magasságát leggyakrabban hüvelykben vagy S, M, L, XL méretekben adják meg. Ezt a láb és az ágyék közötti távolság vagy a testmagasság alapján határozzák meg.
Testmagasság cm-ben |
A váz magassága megjelölés szerint | |
---|---|---|
165 cm-ig | 15", 16", S, 44 cm-ig | |
160–170 cm | 17", 18", M, 48 cm-ig | |
170–185 cm | 19", 20", L, 52 cm-ig | |
185–200 cm | 21", 22", XL, 55 cm-ig | |
195 cm felett | 23", 24", XXL, 58–60 cm | |
* A fenti táblázatban szereplő értékek csak tájékoztató jellegűek, és kivételes esetekben eltérhetnek. |
Az acélvázak nagy szilárdságúak és olcsóbbak. Hátrányuk, hogy nagyobb a tömegük és hamarabb korrodálódnak.
A karbonváz könnyebb és jól hajlik, valamint a szilárdsága nem csökken az idővel.
A dúralumínium váz olcsóbb, de ugyanakkor nehezebb, mint a karbonváz.
A legtöbb országúti kerékpár szilárd szerkezetű és alkalmas gyors közúti közlekedésre.
A leggyakoribb változat a v-fékek (v-brake), amelyek úgy fékeznek, hogy a fékpofákat a felnihez szorítják. Ezek olcsók, kevés karbantartást igényelnek, de a fékhatásuk vízzel való érintkezéskor csökken. A második típus a tárcsafékek, amelyek nedvesen és szárazon is jól fékeznek, ám nehezebb őket karbantartani. Mindkét típus fékzsinórral vagy hidraulikusan is működtethető.
A hátsó váltó egy olyan mechanizmus, amely a legtöbb kerékpáron megtalálható és a terhelés fokozatának kiválasztására szolgál. A kis fokozat jól jön, ha a dombra akarsz feltekerni, viszont többet kell pedáloznod. Sík utakon pedig előnyösebb a nagy fokozat, amelynek köszönhetően nem kell annyit pedáloznod és a kerékpározás is kényelmesebb lesz.
A váz méretét hüvelykben vagy S, M, L, XL méretekben adják meg. Ezt a láb és az ágyék közötti távolság vagy a testmagasság alapján határozzák meg. A vázat acélból, dúralumíniumból vagy karbonból készítik. Az acélváz nehezebb és hamarabb korrodálódik. Előnye a nagy szilárdság és az alacsonyabb ár. A dúralumínium váz nehezebben korrodálódik és viszonylag könnyű. A karbonváz a legkönnyebb, nem korrodálódik, jól hajlik és a szilárdsága nem csökken az idővel.
A villa felfüggesztése sűrített levegőn vagy rugón alapul. A rugós kivitelezés olcsóbb, és valamivel érzékenyebb csillapítást biztosít, mint a levegős változat. Hátránya a rugóerő és a kerékpáros tömege közötti összefüggés, illetve a tulajdonságok megváltozása a környezeti hőmérséklet változásakor. A légfelfüggesztés sporthoz és rekreációhoz is alkalmas. A légnyomás a kerékpáros tömegéhez igazítható, és a jellemzőinek köszönhetően nagyon gyakran használják, viszont drágább. A zármechanizmus lehetővé teszi a felfüggesztett villa rögzítését. Ha nincs rögzítve a villa, miközben tekersz fel a dombra, akkor a pedálokba továbbított erő egy részét elnyeli a villa.
Kerékátmérő
Az országúti kerékpárok 28”-es kerekekkel és nagyon keskeny gumiabroncsokkal rendelkeznek. Ezek lehetővé teszik a gyors és minimális ellenállású kerékpározást. Hátránya, hogy hamar megsérülnek, ha jelentős egyenetlenségeken vagy terepen haladsz át.