A cross kerékpárok közutakra és könnyebb terepekre egyaránt alkalmasak. A hegyi kerékpárok mellett ezek a leggyakoribb típusok a kerékpárutakon. Főleg a sportolók és a szabadidős kerékpárosok használják.
Igen. A cross kerékpárral hosszabb utakra és könnyebb terepeken is elindulhatsz.
A cross kerékpárokat alapkivitelben nem szerelik fel tartozékokkal. Csak rajtad múlik, hogy vásárolsz-e sárvédőket, lámpákat és egyebeket.
Igen. A kerékpárt használhatod az erdőben vagy hasonló terepeken. A kerékpárral a kerékpárutak nagy részét is teljesítheted.
A cross kerékpár ún. semleges nyereggel rendelkezik. Ez azt jelenti, hogyha a nyergen ülsz, akkor a tested és a sík felület körülbelül 40°-os szöget zár be. Nem terheli meg túlságosan a hátat, de nem is annyira pihentető, mint egy rekreációs nyereg, amelyen szinte teljesen egyenesen ülsz.
A váz magasságát leggyakrabban hüvelykben vagy S, M, L, XL méretekben adják meg. Ezt a láb és az ágyék közötti távolság vagy a testmagasság alapján határozzák meg.
Testmagasság cm-ben |
A váz magassága megjelölés szerint | |
---|---|---|
165 cm-ig | 15", 16", S, 44 cm-ig | |
160-170 cm | 17", 18", M, 48 cm-ig | |
170-185 cm | 19", 20", L, 52 cm-ig | |
185-200 cm | 21", 22", XL, 55 cm-ig | |
195 cm felett | 23", 24", XXL, 58-60 cm | |
*A fenti táblázatban szereplő értékek csak tájékoztató jellegűek, és kivételes esetekben eltérhetnek. |
Az acélvázak nagy szilárdságúak és olcsóbbak. Hátrányuk, hogy nagyobb a tömegük és hamarabb korrodálódnak. A karbonváz könnyebb és jól hajlik, valamint a szilárdsága nem csökken az idővel. A dúralumínium váz olcsóbb, de ugyanakkor nehezebb, mint a karbonváz.
A legtöbb cross kerékpár felfüggesztett elülső villával rendelkezik, amely csillapítja az ütközést a közutakon és a könnyebb terepeken.
A leggyakoribb változat a v-fékek (v-brake), amelyek úgy fékeznek, hogy a fékpofákat a felnihez szorítják. Ezek olcsók, kevés karbantartást igényelnek, de a fékhatásuk vízzel való érintkezéskor csökken. A második típus a tárcsafékek, amelyek nedvesen és szárazon is jól fékeznek, ám nehezebb őket karbantartani. Mindkét típus fékzsinórral vagy hidraulikusan is működtethető.
A hátsó váltó egy olyan mechanizmus, amely a legtöbb kerékpáron megtalálható és a terhelés fokozatának kiválasztására szolgál. A kis fokozat jól jön, ha a dombra akarsz feltekerni, viszont többet kell pedáloznod. Sík utakon pedig előnyösebb a nagy fokozat, amelynek köszönhetően nem kell annyit pedáloznod és a kerékpározás is kényelmesebb lesz.
A váz méretét hüvelykben vagy S, M, L, XL méretekben adják meg. Ezt a láb és az ágyék közötti távolság vagy a testmagasság alapján határozzák meg. A vázat acélból, dúralumíniumból vagy karbonból készítik. Az acélváz nehezebb és hamarabb korrodálódik. Előnye a nagy szilárdság és az alacsonyabb ár. A dúralumínium váz nehezebben korrodálódik és viszonylag könnyű. A karbonváz a legkönnyebb, nem korrodálódik, jól hajlik és a szilárdsága nem csökken az idővel.
A villa felfüggesztése sűrített levegőn vagy rugón alapul. A rugós kivitelezés olcsóbb, és valamivel érzékenyebb csillapítást biztosít, mint a levegős változat. Hátránya a rugóerő és a kerékpáros tömege közötti összefüggés, illetve a tulajdonságok megváltozása a környezeti hőmérséklet változásakor. A légfelfüggesztés sporthoz és rekreációhoz is alkalmas. A légnyomás a kerékpáros tömegéhez igazítható, és a jellemzőinek köszönhetően nagyon gyakran használják, viszont drágább. A zármechanizmus lehetővé teszi a felfüggesztett villa rögzítését. Ha nincs rögzítve a villa, miközben tekersz fel a dombra, akkor a pedálokba továbbított erő egy részét elnyeli a villa.
Kerékátmérő
A legtöbb cross kerékpár 28”-es kerekekkel és keskeny gumiabroncsokkal rendelkezik. Ezek lehetővé teszik a gyors közúti közlekedést, és ugyanakkor megőrzik a tartósságukat a könnyű terepeken.
Tipp: A kerékpár méretének kiválasztásáról bővebben ebben a cikkünkben olvashatsz.