Mik azok a probiotikumok és miért van rájuk szüksége a szervezetünknek?

Termékkatalógus

Cikk

Frissítve

Emésztőrendszerünkben rengeteg különböző baktérium található. Fontos azonban, hogy megfelelő baktériumokkal legyen ellátva, a laktobacillusok és bifidobaktériumok túlsúlya védje a szervezetet az emberi szervezetre negatív hatással lévő kórokozóktól. A barátságos baktériumok a káros baktériumokkal versengenek a bélnyálkahártyán elfoglalt helyért. Ha a barátságos baktériumok megfelelő számban vannak jelen, könnyebben elfoglalják a bélnyálkahártyát, és megvédik azt a káros baktériumok megtelepedésétől. Ezenkívül a probiotikumok olyan anyagokat, például zsírsavakat termelnek, amelyek csökkentik a bél pH-értékét, és segítenek elpusztítani a káros baktériumokat.

Probiotika; potraviny

Mi az a probiotikum – TARTALOM

  1. Mi a probiotikum?
  2. Mi az a mikrobiom?
  3. Miért olyan fontos a bélmikrobiom?
  4. Milyen ételek tesznek jót a bélrendszerünknek?
  5. Hogyan építsük be a probiotikus élelmiszereket az étrendünkbe?
  6. Mikor szedjünk probiotikumot?
  7. Hogyan válasszuk ki a probiotikumot?

Mi a probiotikum?

A probiotikumok az egészségünkre jótékony hatással lévő baktériumok, amelyek benépesítik az emésztőrendszert, és jelenlétük a vékonybélben megfelelő mennyiségben elengedhetetlen a táplálék megfelelő hasznosításához, a mikrobiális egyensúly biztosításához és az immunrendszer megfelelő működéséhez. Egyszerűbben fogalmazva, ezek olyan barátságos baktériumok, amelyek megtelepednek a vastagbél falán, védik a bélnyálkahártyát, segítik az emésztést és javítják a szervezet védekezőképességét. A szervezetünkben egészséges mikrobiomot alkotó jótékony baktériumok befolyásolják az anyagcserét, a táplálkozást, a szervezet immunválaszát vagy a gyulladásos folyamatokat.

i Tudtad, hogy az emberi szervezetben 3-szor több mikrobiális sejt található, mint az otthonainkban? 
probiotikus ételekprobiotika; mléčné výrobky
A fermentált ételek vagy a házi készítésű joghurt kiváló forrásai a probiotikumoknak.

Mi az a mikrobiom?

A bélrendszerünkben élő mikroorganizmusokat, például baktériumokat, élesztőgombákat, gombákat, vírusokat és protozoát együttesen mikrobiomnak nevezzük. Ez az egészséget elősegítő és kórokozó mikrobák kiegyensúlyozott gyűjteménye, amelyek nem jelentenek veszélyt ránk, ám nélkülözhetetlenek az egészségünkhöz. A bélmikrobiom alapvető fontosságú az anyagcserénk, az emésztésünk, a tápanyag- és vitaminszintézisünk szempontjából. A bélmikrobiom sokkal fontosabb, mint korábban gondoltuk. A mikroorganizmusok egy része az immunrendszerre, más része a hangulatunkra, bizonyos vitaminok termelésére, sőt a testsúlyunkra is hatással van. 

Miért olyan fontos a bélmikrobiom?

A beleknek több funkciója is van, mint az ételek megemésztése, valamint a vitaminok és ásványi anyagok felszívódása. Az immunrendszer mintegy 70%-a az emésztőrendszerben található, és a bélbaktériumok befolyásolják immunitásunk megfelelő működését.

probiotikumok, zöldségek
Az erjesztett zöldségek vagy a házi kefir ideális választás, különösen télen, amikor kevés a friss gyümölcs vagy zöldség.

Ha a bélgát, beleértve a mikrobiomot is, sérül, baktériumok, toxinok vagy részben emésztett táplálék kerülhet a szervezetbe a bélfalon keresztül. A véráramba jutva gyulladást okoznak az emésztőrendszerben és azon túl, és ezáltal immunreakciókat váltanak ki. Ugyanakkor csökken a tápanyagok, vitaminok és ásványi anyagok felszívódása. A fokozott béláteresztő képesség szindróma emberek millióit érinti, és számos egészségügyi problémához vezethet. Fáradtságot, lelassult anyagcserét, ételallergiát, ízületi fájdalmat és autoimmun betegségeket okozhat.

i Tudtad, hogy a bélrendszer az egyetlen olyan szerv a szervezetben, amelynek nincs szüksége az agyra, hogy megmondja neki, mit tegyen?

Honnan tudhatjuk, hogy a bélmikrobiom károsodott-e? A következő tünetek jellemzőek:

Testtömeg-változás – hirtelen fogyás étrendi változtatás nélkül, amikor a bél tápanyagfelszívó képessége sérül, vagy inzulinrezisztencia és csökkent tápanyagfelszívódás miatti túlfogyasztási kényszer okozta súlygyarapodás. 

Depresszió, krónikus fáradtság vagy alvászavarok – a hangulatváltozások mellett a bélrendszer károsodása és a szerotonintermelés ezzel összefüggő csökkenése az alvási ciklusok zavarait is eredményezheti.

Ételintolerancia – puffadásban, hasi fájdalomban, fáradtságban és hányingerben nyilvánul meg, és a bélben lévő baktériumok rossz minőségével függ össze. 

Bőrproblémák – a bélgyulladás és az azt követő tápanyagszivárgás a szervezetben gyakran ekcéma formájában jelentkezik.

Autoimmun betegségek – a belek károsodása befolyásolja az immunrendszer működését, a fehérvérsejtek megtámadják saját sejtjeiket. 

i Tudtad, hogy a szerotonin, vagyis a boldogsághormon, amely befolyásolja a hangulatot, az érzelmeket, az alvást és az étvágyat, 90%-a a bélben termelődik?

Milyen ételek tesznek jót a bélrendszerünknek? 

A hasznos baktériumok pótlása és az egészséges bélflóra kialakítása számos betegség terápiájának alapja. Egyszerűen gazdagíthatod étrendedet olyan élelmiszerekkel, amelyek közvetlenül tartalmaznak probiotikumokat, vagy olyanokkal, amelyek rosttartalmuk vagy parazitaellenes tulajdonságaik miatt jótékony hatással vannak a bélrendszerre. 

probiotika; jogurt
A házi készítésű növényi joghurtokat az allergiások és a vegán étrendet kedvelők is nagyra értékelik.

Mely élelmiszerek a legjobb probiotikumok?

  • Tejtermékek, mint a kefir vagy a joghurt – probiotikumokat, valamint rövid szénláncú zsírsavakat tartalmaznak, amelyek segítik az emésztőrendszer gyógyulását.
  • Fermentált zöldségek, pl. savanyú káposzta, kimchi – szerves sav- és probiotikum-tartalmuknak köszönhetően segítenek helyreállítani a bélrendszer pH-egyensúlyát.

Hogyan építsük be a probiotikus élelmiszereket az étrendünkbe?

A probiotikus kultúrákkal teli probiotikus ételek könnyen elkészíthetők a saját otthonod kényelmében.

Házi joghurt, mint ízletes reggeli és egészséges snack

Fogadj kedvenc házi joghurtodra, amelynek elkészítésében a joghurtkészítő nyújt segítséget. A növényi étrendet követők is találnak itt kedvükre valót, hiszen manapság már nem okoz gondot növényi tej alapú vagy házi vegán joghurtot készíteni.

A kefir eredeti és modern formájában

Kipróbálhatod a házi kefirt is, amelynek jótékony hatásait nagyanyáink sem hagyták figyelmen kívül. Új termék ezen a területen a vízkefir, amelyet az édesített vízbe tett vízkristályok után tibi néven is ismerünk. A vízkristályok tejsavas erjedést okoznak, és érdekes ízt adnak a víznek, amely a különböző gyümölcslimonádék, gyógynövényes italok és ízletes probiotikus turmixok alapja.

Fermentált zöldségek a tányéron minden nap

Az erjesztett zöldségek egy másik módja annak, hogy probiotikus kultúrákat építsünk be az étrendünkbe, és minőségi gondoskodást érjünk el a mikrobiomunk számára. Az erjesztett ételekről sokan csak a savanyú káposztára asszociálnak, de más erjesztett zöldségek, például hagyma, sárgarépa, retek vagy cékla is alkalmasak, és sült húsok mellé köretként vagy különböző szószok és mártások alapanyagaként is felhasználhatók.

Rövid erjesztési típusú csemege

A közelmúlt slágere a csemege, vagyis a rövid ideig erjesztett zöldségek, amelyek elkészítéséhez úgynevezett fermentálót használunk. Ez egy speciális edény az erjesztett élelmiszerekhez, amelyben a rövid távú erjedési folyamat 4-7 napig tart. Egyszerűen csak tedd bele a lereszelt és enyhén sózott zöldségeket, töltsd meg megfelelően az erjesztőedényt, és hagyd állni az ajánlott rövid erjedési időre.

i Talán hallottál már arról, hogy az erjesztett zöldségeket néha kimchinek is nevezik. Ez eredetileg egy koreai nemzeti étel, amelynek alapja az erjesztett zöldség, amelyet különböző saláták formájában minden főételhez adnak.

Mikor szedjünk probiotikumot?

A probiotikumokat kiegészítheted a megfelelő élelmiszerek étrendedbe való beillesztésével vagy kiváló minőségű étrend-kiegészítők szedésével. A leghatékonyabb a két forrás kombinálása. Ha megterhelő vagy stresszes a munkád, az étrended nem éppen az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozás mintaképe, sokat sportolsz, vagy egyszerűen csak úgy érzed, hogy a bélrendszered állapota nem ideális, érdemes étrend-kiegészítőként probiotikumokat beiktatni. 

Hogyan válasszuk ki a probiotikumot?

Ha úgy döntöttél, hogy étrend-kiegészítőket vetsz be az emésztés serkentésére, válassz körültekintően. Néhány olcsóbb probiotikum nem képes elérni a kívánt hatást, mivel a gyomorsav vagy az epe elpusztíthatja őket, miközben áthaladnak az emésztőrendszeren, és nem jutnak el a vastagbélbe. Választáskor részesítsd előnyben a kapszulázott probiotikumokat, amelyek nagyobb ellenállással rendelkeznek a gyomron való áthaladás során, és lehetővé teszik a baktériumok számára, hogy elérjék a beleket.

poharas joghurt
A probiotikus kultúrák könnyen az étrendünk részévé válhatnak.

A legjobb választás a kapszulázás vagy filmbevonatú kapszulák alkalmazása. Itt a probiotikumokat biofilm formájában tenyésztik, azaz a bélnyálkahártyán találhatóhoz hasonló szerkezetben, és ezáltal nagyobb stabilitással rendelkeznek, amikor áthaladnak az emésztőrendszeren. A szájüregben és a felső légutak nyálkahártyáján élő mikroorganizmusok szintén fontos részét képezik immunvédelmünknek. A szájüregi baktériumok kiegyensúlyozásához és a légúti fertőzések megelőzéséhez válassz szájon át szedhető probiotikumokat.

    Mikrobiomunk állapota meghatározó szerepet játszik, nagymértékben függ immunrendszerünktől, lelki egészségünktől, hangulatunktól, bőrproblémáinktól. Ezért olyan fontosak a probiotikumok. Naponta legalább 50 millió probiotikus baktériummal kell ellátnunk a szervezetet minőségi kiegészítők használatával. Ez az egyik legfontosabb dolog, amit egészségünkért tehetünk.


    Nyomtatás
    P-DC1-WEB05
    30 év tapasztalat az e-kereskedelemben
    3 millió megrendelés évente
    a vásárlók 98% visszatérő
    Több infó
    Felhívunk és szakértői tanácsot adunk
    06-1-701-1111
    Kérdés a rendeléssel kapcsolatban
    Kérdés a termék(ek)kel kapcsolatban
    Kérjük, add meg a telefonszámodat:
    Keress minket
    Az Ön adatainak védelme fontos számunkra Mi, az Alza.cz a.s., azonosítószám: 27082440, sütiket használunk a weboldal működőképességének biztosításához, és a beleegyezéseddel weboldalunk tartalmának személyre szabásához is. Az "Értem" gombra kattintva elfogadod a sütik használatát és a weboldal viselkedésével kapcsolatos adatok átadását a célzott hirdetések megjelenítésére a közösségi hálózatokon és más weboldalakon található hirdetési felületeken.
    További információ Kevesebb információ