Igazi játékélményt számodra csak stabil képsebesség tud biztosítani. Hogy lehet ezt elérni, és valójában mire képes a FreeSync és G-Sync technológia? Ha komolyan gondolod a játékot, ezt a cikket nem hagyhatod ki!
Sok játékos úgy gondolja, hogy a játék folyamatossága kizárólag a videokártyák, esetleg még a processzor vagy a RAM memória teljesítményére vezethető vissza. Ezért sokan évente nagy összegeket fektetnek új hardver beszerzésébe, hogy a lehető legjobb minőségben játszhassák az aktuálisan slágernek számító játékokat. A képsebesség csökkenése és az ebből következő képvágás és lemaradás ugyanis a legeslegjobb játékot is képes jelentősen lerontani. Lehet, hogy még nem jutott eszedbe, hogy a játék folyamatosságába jelentősen beleszól a monitor is.
A standard LCD monitor, amely nagyon nagy valószínűséggel most éppen a szemed előtt van, ugyanis csupán 60 Hz fix frissitő frekvenciával működik. Tehát a hardverednek is ideálisan másodpercenként 60 képet kellene biztosítania. Ellenkező esetben, amikor a számítógép például képes kirajzolni az elméletben folyamatosan elérhető 55 fps-t, különösen a dinamikus jelenetek esetében bekövetkezik középen való megszakadás formájában a kép deformációja.
Ugyanígy, a túl nagy teljesítményű számítógép, amelyik például 90 fps teljesítményt ad, és egy 60 Hz monitor kombinációja képződmények, ún. tearing kialakulásához vezethet. Ilyen alkalommal előnyös a V-Sync funkció bekapcsolása. A videokártya vezérlésének módszeréről van szó úgy, hogy a képalkotás szinkronban legyen a monitor frissítő frekvenciájával, tehát például az említett 60 Hz-s panel a GPU-tól (Graphics Processing Unit) éppen 60 fps-t kapjon. Ennek a technológiának is van ugyanakkor számos hátránya, ezért a gyártók egészen sajátos szabályok bevezetéséről döntöttek.
Az NVIDIA cég saját megoldását már a 2013-as év őszén bemutatta. Ehhez érdekes utat választott – a bővítő modult, amelyet a monitor alaplapjára lehetett felszerelni. Ez az akció tapasztaltabb felhasználók esetében nagyjából fél órát vett igénybe. Nyilván elismered, hogy ez nem az ideális út volt, ezért nem tartott sokáig, hogy megjelenjenek az integrált, G-Sync-kel felszerelt komplett monitorok.
A G-Sync technológia tehát a monitor frissítési frekvenciájának szinkronizációját kínálja az NVIDIA cég videokártyájával. Ennek köszönhetően a jelenletek azonnal megjelennek a képen, a tárgyak élesebben látszanak és a játék teljesen folyamatos lesz, ami fantasztikus vizuális hatásokat biztosít és magasabb szintre emeli a játszást.
El kell ismerni, hogy az ilyen módon felszerelt monitor mégiscsak drágább dolog. Az aktuális kasszasikerek közé tartozik mindenekelőtt a 27“ Acer XB270HAbprz Gaming 144 Hz frekvenciával, amely kiváló felépítésével is kitűnik. Magasabb árszinten pedig már bizonyított az Acer Predator sorozat, agresszív designjával és akár 4K felbontásával. Minket az X34A bűvölt el hajlított paneljével és 21:9 oldalarányával. Játékra ennél jobbat nem találsz!
Az NVIDIA versenyelőnyének csökkentését célzó erőfeszítései keretében a konkurens AMD cég 2015 tavaszán az Adaptive-Sync technológiára alapuló alternatív megoldással jelentkezett. A FreeSync lényegében véve a DisplayPort vagy HDMI interfészek választható feljavítása, aminek köszönhetően a monitorban semmilyen dedikált hardver elhelyezésére nincs szükség. Az AMD megoldásának előnye mindenekelőtt a költségek oldalán megjelenő megtakarítás és ebből következően a vevő számára alacsonyabb lesz a végső ár is. Természetesen szükség van olyan AMD videokártyák valamelyikére, amelyeket a 2015-ös év eleje után gyártottak.
Amikor megnézzük a technológiáját tekintve FreeSync támogatású monitorok kategóriáját, vonzónak tűnő kezdőárával amilyen például a 27" iiyama G-Master Black Hawk kedvezo összege. A technológia rajongóit pedig elbűvöli fehér felületi kialakításával a Samsung C27F591 modell hajlított panelja.
A közelmúltban megrendezett CES 2017 fogyasztói elektronikai vásáron bemutatásra került a FreeSync és később a G-Sync második generációja. Már előre elárulhatjuk, hogy minden a népszerű HDR technológia körül forog. Erről többet azonban csak következő cikkeink valamelyikében fogunk elmondani.