A haptikus visszajelzés az a mód, ahogyan az elektronikus eszközök tapintható jelek segítségével kommunikálnak velünk. Ez leggyakrabban rezgés formájában nyilvánul meg, de ma már egyéb lehetőségek is rendelkezésre állnak. Az okostelefonok például rezegnek, ha megérintjük az érintőképernyőt, de más eszközök is rendelkeznek haptikus visszajelzéssel, az okosóráktól kezdve a kontrollereken át a modern autók kijelzőiig és érintőgombjaiig. Hogyan működik a haptikus visszajelzés, és mit tartogat a jövő?
A haptikus visszajelzés sokféle formát ölthet - általánosságban meghatározás szerint tulajdonképpen minden olyan jel, amelyet érintéssel érzékelünk. A haptikus visszajelzés lehet tehát mechanikus - például egy közönséges gomb érzékelhető kattanása. Leggyakrabban azonban olyan visszajelzésre kell gondolni, amelyet a készülék elektronikusan generál. Ez lehet enyhe rezgés, erős rázkódás, változó ellenállás vagy az eszköz egy bizonyos irányba történő húzása. Mindezek a mechanikus megnyilvánulások az elektronikus eszközök működésének megnyilvánulása vagy a virtuális világban zajló események visszatükröződése.
A haptikus visszajelzés működésében központi szerepet játszik az úgynevezett akciótag. Ez egy olyan alkatrész, amely képes az elektronikus jelet mechanikai energiává alakítani. Ezek jellemzően elektromos motorok és hasonló alkatrészek, amelyek egy számítógép, telefon vagy hasonló eszköz pontos utasításai alapján különböző típusú mozgásokat generálnak. Ezt a mozgást továbbítják az eszköz megérintett felületeire, így az eszköz működtetésekor az érintés által érzékelhetővé válik.
Napjainkban a haptikus visszajelzést leginkább a mobiltelefonokban és a gaming tartozékokban használják. A telefonok esetében ez általában rezgés, amely a telefon vezérlése során bejövő hívást, új értesítést vagy különböző műveleteket jelezhet. A telefon például akkor rezeg, ha egy speciális menübe lépsz, a fejhallgató hangerejét a biztonságos szint fölé emeled, vagy megnyomsz egy gombot a virtuális billentyűzeten. A rezgés erősségét és szintjét általában a saját preferenciáidnak megfelelően állíthatod be.
Az Apple készülékei meglehetősen érdekes módon dolgoznak a haptikus visszajelzéssel. Például a régebbi iPhone készülékeken található Touch ID gombot egyes modellekben haptikus visszajelzéssel valósították meg. Maga a kerek gomb valójában nem volt megnyomható, ezért kiegészítették egy nyomásérzékelővel. Ez megnyomáskor jelet küld a vezérlőegységnek, amely egy apró, de pont megfelelő rezgést generált. Olyan érzést kelt, mintha valóban megnyomtuk volna a gombot.
Az új MacBook modellek hasonló érintőkijelzővel rendelkeznek. Ennek számos előnye van - például a nagyobb mechanikai tartósság, amely a tényleges gomb hiányából adódik, amely egy mozgó alkatrész, amely meghibásodásra hajlamos. Az illesztések hiánya is jelentős, ami javítja a telefonok víz- és szennyeződésállóságát.
A számítógépes és konzoljátékosok számára is jól ismert a haptikus visszajelzés. Tulajdonképpen a gamer vezérlők, ide értve a gamepadokat és a gamer kormányokat is, már évek óta kínálják ezt. A játékfejlesztők meg tudják határozni, mikor rezegjen egy kontroller, így minden játék egy kicsit másképp használja. Leggyakrabban azonban akkor tapasztalhatunk rezgést, amikor a játékos karakterének elfogy az élete, elfárad, vagy nagy magasságból zuhan.
A PlayStation 5-tel együtt érkező DualSense kontroller egyfajta áttörést jelentett. Haptikus visszajelzése részletesebb és specifikusabb, mint más kontrollereké, és "adaptív triggerekkel", azaz változó ellenállású gombokkal rendelkezik. Az R2 és az L2 gombokat már nem hagyományos rugóval, hanem elektronikusan vezérlik, és az ellenállásuk a játékban zajló események függvényében változik. Ha például éppen íjat húrozol, a gomb ellenállása növekedhet, hogy tükrözze az íjhúr növekvő feszességét. De rengeteg felhasználási lehetőséget kínál.
A versenyzős játékok és a kormányok külön kategóriát alkotnak. A kormányok haptikus reakcióval rendelkeznek, amit erővisszacsatolásnak nevezünk. Amikor a játékos versenyez, a kormánykerék elforduláskor megváltoztatja ellenállását, hogy a lehető legjobban szimulálja egy valódi autó viselkedését. Ebben az esetben a haptikus visszajelzés már nem csak valami "csípés", hanem egy teljes értékű vezérlés. Valójában a játékos sokkal gyorsabban és pontosabban képes reagálni a kormánykerék visszajelzésére, mint a képre és a hangra.
A legjobb minőségű kormányok több százezer forintba is kerülhetnek, és sok gamer szívesen meg is fizeti a felárat. Erősebb, simább és pontosabb a reakciójuk. Az ilyen kormányok ezért nagyon valósághű élményt nyújtanak, így előnyt jelentenek más virtuális versenyzőkkel szemben.
A haptikus visszajelzésről a jövőre nézve is gyakran beszélnek, többnyire a virtuális és kiterjesztett valósággal kapcsolatban. Ez egy olyan mód, amellyel nemcsak látni és hallani lehet a körülöttünk lévő virtuális világot, hanem meg is lehet érinteni. A virtuális kesztyűk, amelyek korlátozottan működő prototípusok formájában már léteznek, számos olyan területen ígérnek alkalmazást, amelyek messze túlmutatnak a szórakoztató tevékenységeken. A tökéletes kesztyű, amilyet a világ még soha nem látott, egy napon a tudósok, mérnökök, tervezők és más szakemberek segítségére lehet.
Például a valósághű "próbaműtétek" segíthetnek felgyorsítani és idővel javítani az orvosi oktatás minőségét. A diákok kihívást jelentő műtéteket végezhetnek, miközben mindent látnak, hallanak és éreznek, mintha valódi műtétet hajtanának végre. Ahogy a pilóták már most is repülésszimulátorokon képzik magukat, talán egy nap a VR-nek és a tökéletes haptikus visszajelzésnek köszönhetően más szakmák szakterületein is képezhetik majd magukat az emberek.
Végül, de nem utolsósorban a fejlett haptikus visszajelzés nagy jelentőséggel bírhat a vakok számára is, többek között az elektronikus eszközök érzékelése és irányítása szempontjából. Ma például, ha egy weboldalt kell meglátogatniuk, általában annak hangkimenetre történő fordítására kell hagyatkozniuk. Ennek alternatívája az úgynevezett taktilis kijelzők vagy Braille-vonalak, amelyek Braille-írással jelenítik meg a webes tartalmat. A tökéletes tapintható válasz, például kesztyű formájában, lehetővé tenné a vakok számára, hogy teljesen új módon lépjenek kapcsolatba a virtuális világgal, ami jobb életminőséget eredményezhetne számukra.
A haptikus visszajelzést minden modern telefon használja, így az életünk megszokott része. A jövőre nézve azonban nagy dolgokat tartogat, amikor a virtuális világok érzékelésének új módját biztosíthatja majd számunkra.